Az amerikai farmereknek régi gondja volt a vérzéses marhakór, ami gyakran megtizedelte hatalmas csordáikat.

A vérzéses marhakór oka az, hogy a legelésző állatok megeszik a penészes somkórót és attól betegednek meg. Karl P. Link rájött arra, hogy a növény tartalmaz egy olyan anyagot, ami igen hatékony véralvadásgátló szer, s ezt Warfarinnak nevezte el. A furcsa nevet azért kapta, mert a kutatásait senki nem támogatta az USA-ban, csak a Wisconsini Öregdiákok szövetsége (Wisconsin Alumni Research Foundation).

Mindez 1959-ben történt, és azóta ez a molekula, melynek a világon három féle változata ismert (Warfarin, nálunk Marfarin, Acenocumarol - nálunk Syncumar, Phenprocoumon - nálunk nincs forgalomban – Marcumar).

Link már 1941-ben publikálta felfedezését, de csak 1959-ben lett belőle gyógyszer! Kanadai állatorvosok pedig már 1924-ben igazolták a penészes somkóró oki szerepét a vérzéses marhakór kiváltásában, csak azt nem tudták, hogy a növényben milyen hatóanyag váltja ki a vérzéseket a legelő marhákban.

A hatásmechanizmusuk azonos, csak a fél életidejükben van különbség. Ezek a gyógyszerek a K-vitamin véralvadásra gyakorolt hatását függesztik fel. Az, hogy ma több millió ember él műbillentyűvel (mű szívbillentyűvel) a Földön, kizárólag ezen gyógyszereknek köszönhető.

A leggyakoribb szívritmuszavar a pitvarfibrilláció. Ilyenkor a vérrög képződés a szívben ötször gyakoribb, mint azoknál, akiknek ilyen ritmuszavaruk nincs. A szívből ezek a vérrögök elszabadulva agyembóliát, vese embóliát, tüdőembóliát okozhatnak, ami hatásosan kivédhető a korábban említett véralvadásgátló gyógyszerek valamelyikével.

Túlzás nélkül állítható, hogy 1959-óta több tízmillió ember köszönheti az életét Karl P. Link-nek, aki a penészes somkóróból előállította a Warfarint.

Gyógyszere ma is nélkülözhetetlen, így hát joggal gondolhatjuk, hogy bizonyára Nobel díjat kapott felfedezéséért. Mindenkit szeretnék megnyugtatni, természetesen nem kapta meg a Nobel díjat, de neve és felfedezése épp oly halhatatlan, mint Flemingé, akinek a nevéhez a Penicillin felfedezése köthető.

Pár éve szakmai körökben nagy dirrel-dúrral beharangoztak egy új véralvadás gátlót, ami a fent részletezett kumarinokat volt hivatva felváltani, de forgalomba sose került, súlyos mellékhatásai miatt szép csendben kimúlt, majdnem csődbe rántva az őt kifejlesztő gyógyszergyárat.

Heltai Gáspár szavait idézve: ”bizony, így van ez”.

Webáruház: https://webshop.drtihanyi.hu/