Két nagy tanulmány szerint a pszoriázis vagy pikkelysömör, mely egy gyulladásos bőrbetegség, megháromszorozza a szívinfarktus és stroke előfordulási gyakoriságát. Ráadásul, ha egy pszoriázisban szenvedő beteg kap infarktust, 26%-kal nagyobb eséllyel hal meg vagy kap később egy újabb infarktust, mint az a beteg, akinél a pikkelysömör nincs jelen.

A pszoriázis egyes becslések szerint a lakosság kb. 2,5%-át érinti, jellemző tünete a bőr felszínén megjelenő piros, fájdalmas, viszkető, pikkelyszerű folt. De sajnos a betegség gyakran nem csak a bőrt, hanem az ereket, szerveket és ízületeket is érinti. Éppen ezért nagyon sokszor a betegeket félrediagnosztizálják és a gyulladásos artritisz az ízületek tartós károsodását okozza.

A pszoriázist leggyakrabban az ekcémával és a tineával (gombás fertőzés) keverik össze. Néha akár több évig is eltarthat, mire megszületik a helyes diagnózis, ráadásul a betegségnek több formációja is létezik. pszoriázis, pikkelysömör

Pszoriázisos artritisz

A pszoriázisos artritisz egy gyulladásos ízületi betegség, melynél rendkívül fontos a korai felismerés az ízületek károsodásának megelőzése érdekében.

Legfontosabb tünetei:

-    ízületi fájdalom, duzzanat vagy merevség
-    piros, meleg ízületek
-    gyakori ízületi gyengeség
-    a kéz-, vagy lábujjak virsliszerű duzzanata
-    láb vagy boka fájdalom
-    köröm leválás
-    farkcsont feletti fájdalom

Milyen betegségek előfordulási gyakoriságát növeli a pszoriázis?

-    szív-, és érrendszeri megbetegedéses
-    magas vérnyomás
-    cukorbetegség
-    alvászavar
-    elhízás
-    más autoimmun betegségek (pl. IBS, Crohn-betegség)
-    bizonyos rákos megbetegedések és limfómák

Mi okozza a pszoriázist?

Jelenlegi tudásunk szerint a genetikai tényező főszerepet játszik a betegség kialakulásában, a betegek 40%-ánál előfordult korábbi megbetegedés a családban. Egyes tanulmányok szerint genetikai és/vagy környezeti okok miatt T-sejtek kerülnek nagy számban a bőrbe és ezek okozzák a piros foltok kialakulását.

A pszoriázis kezelése

Jelenleg nem létezik olyan gyógymód, mely 100%-os megoldást nyújtana a betegségben, de léteznek olyan krémek, illetve gyógyszerek, melyek lassíthatják a folyamatot.

Sokak szerint a mediterrán típusú, gyulladáscsökkentő diéta (dr. Robert Young szerint a lúgosító diéta) fontos szerepet játszik a pszoriázis kezelésében: sok zöldség, gyümölcs, omega zsírsavak, hal, rostok, magvak, stb.

Javasolt készítmények:

-    Omega zsírsavak
-    SuperGreens
-    D3 vitamin 2000 NE
-    One Daily tabletta

Még ne  teljesen egyértelmű a magyarázata annak, hogy miért gyakoribb az infarktus ebben a betegségben. Láttuk, a pszoriázis nem a csak a bőr betegsége, hiszen nagyon gyakran társul ízületi gyulladásokkal is. És ez az a közös pont, amire célszerű felfigyelnünk. A gyulladás bármilyen formája az infarktusok jelentős növekedésével jár. Ezért volt az, hogy pár éve egy csaknem egymillió főt vizsgáló brazil tanulmányban az influenza védőoltás az infarktus gyakoriságát 75%-kal csökkentette, a nem oltottakhoz képest. Mert az influenzagyulladással jár, amit a védőoltás megelőzött.