Egy frissen publikált tanulmány szerint azok a betegek, akik a savas reflux kellemetlen tüneteitől szenvednek, sokkal többet profitálhatnak az életmódváltásból, mint a gyógyszerek szedéséből.

Forrás: British Journal of General Practice

A savas reflux a modern, nyugati társadalom 20-40%-át érinti, emberek millió szedik az ún. proton pumpa gátló gyógyszereket (PPI). Csak Angliában évente 32 millió PPI-t írnak fel az orvosok, a betegek pedig több mint 200 millió fontot költenek el ezekre a gyógyszerekre. Magyarországon is évente 4,5 millió doboz proton pumpa gátló gyógyszert szednek be a betegek.

Kutatók szerint alaposabb felvilágosítással, különféle oktató programokkal nagyon jelentősen csökkentetni lehetne ezeknek a gyógyszereknek a számát, amik egyébként nem mentesek a különféle mellékhatásoktól. A gyógyszer pl. tartósan 4 feletti pH-t eredményez a gyomorban, ennek következtében olyan baktériumok is bekerülhetnek a gyomron át a vékonybélbe, amik egyébként oda a savas pH miatt nem juthatnának be. Ez a vékonybél kontamináció, azaz a csaknem steril vékonybélben különböző baktériumok megtelepedése normálisan az emberek kevesebb, mint 5%-ánál figyelhető meg, míg PPI szedőkben ez az érték 20% fölé növekszik.

{$up_uri}acidreflux.jpg

A vastagbélben kb. 500 féle baktériumfajta van normálisan, egyensúlyban egymással. A PPI szedése következtében a clostridium difficile túlsúlyba kerülhet, aminek következtében elhúzódó hasmenés, súlyos esetben láz, sőt, ha a toxintermelő clostridiumok kerülnek túlsúlyba, ritkán életveszélyes állapot, toxikus megacolon is kialakulhat, igaz, ez ritkán.

A legfontosabb, hogy a refluxban szenvedő betegek először is tisztában legyenek azzal, hogy mi okozza tüneteiket, milyen ételek, italok váltanak ki súlyosabb panaszokat. Ha megértik a reflux működését, könnyebben tudnak tenni azért, hogy tüneteik mérséklődjenek.

Sajnos a túlterhelt háziorvosoknak sokkal könnyebb felírni egy receptet fél perc alatt, mint tájékoztatni a betegeket az alternatív lehetőségekről. A legnagyobb probléma pedig az, hogy ha a betegek nincsenek tisztában a reflux működésével, akkor érdemben nem tudnak tenni ellene. A proton pumpa gátló gyógyszerek tünetileg kezelik a reflux betegséget, sokszor azt a hamis érzetet keltik a refluxos betegben, hogy minden rendben van szervezetében és ezért folytathatja azt a romboló életmódot, ami korábban a tüneteit okozta.

A reflux esetében különösen fontos az egyedi kezelés. Vannak olyan ételek, italok, amelyek szinte minden reflux betegnek bátran fogyaszthatók, azonban a tüneteket kiváltó táplálékokat mindenkinek magának kell kitapasztalnia.

Általánosságban az mondható, hogy azok az ételek és italok, amelyek savasítanak, azok nem javallottak, míg a lúgosító ételek és italok kifejezetten jótékonyak refluxban. Kerülni kell a szénsavas üdítőket, a kávét, az alkoholt, viszont érdemes sok folyadékot (lehetőleg lúgos), zöldséget, jó minőségű olajokat, gyümölcsöket fogyasztani.

Refluxos betegeknél sokkal gyakrabban fordul elő alvászavar, szorongás és depresszió. Ráadásul ezek a tünetek gyakran egymásba fordulnak és kialakul egy ördögi kör. A refluxtól nem tudunk megfelelően pihenni, ezért napközben szorongunk, rossz a közérzetünk, ami növeli a gyomorsavat, aminek következtében még rosszabbul alszunk, kialakul az álmatlanság és így tovább… (Darmouth Medical School, Brian Lac, M.D., Ph.D.).

Éppen ezért nagyon fontos, hogy foglalkozzunk a betegséggel, hiszen életmódváltással, mozgással, megfelelő táplálkozással sokkal többet tehetünk egészségünkért, mint a mellékhatásokkal megtűzdelt gyógyszerek állandó „kapkodásával”.