A vastagbelet érintő gyulladásos betegség, mely súlyosabb esetben fekélyek képződésével jár, melynek következtében intenzív hasi fájdalmak, hasmenés, véres s széklet, nagy ritkán a bélfal átlyukadása (perforáció) jellemzi.

A Colitis ulcerosa és a Crohn betegség közt szoros kapcsolat mutatható ki. Korábban azt hittük, hogy a Crohn betegség csak a vékonybeleket érinti, de mára már tudjuk, hogy a vastagbelet is megbetegítheti. A hasmenés, a véres, nyákos hasmenés ebben a betegségben is jellemző, de gyakori még a bélkacsok közti sipolyok kialakulása is.

A nagyon hasonló tünetek és a nagyon hasonló terápia arra utal, hogy valószínűleg a két betegség oka nagyon hasonló vagy talán ugyan az.

Ma sokan  minkét betegséget az autoimmunbetegségek közé sorolják, de időről-időre felmerül annak lehetősége, hogy a betegség oka  egyfajta fertőzés, amit azokra az antibiotikumokra (pl. Rifaximin) történő javulás igazolnak, melyek a bélből nem szívódnak fel, de ott helyben nagyon magas koncentrációt érnek el. A betegség során olyan toxinok keletkeznek a belekben, amik  elindítják a gyulladásos kaszkádot. Végső soron az immunrendszer a folyamatba úgy avatkozik be, hogy az általa indított immunreakció már nem csak a fertőző ágenst, hanem magát a bél sejtjeit is egyaránt károsítják.

Ezért az első lépés a betegség(ek) kezelésében mindig a diéta kell, hogy legyen. Szükséges a D vitamin szint megemelése legalább 75nmol/l szintre, ami legalább napi 2000 IU D3 vitamin rendszeres szedésével érhető csak el.

A gyulladás csökkentő gyógyszerek  az immunválasz okozta károsodások kivédésére szolgálnak (Salazopyrin, Salofalk, szteroidok). A betegség különböző fázisaiban a bélflóra károsodik, aminek a reparálása a tünetek megszűntetése érdekében elengedhetetlen.

Legvégső esetben immunszupresszív (immunrendszert gátló) kezelésre kényszerülünk, pl. nagy dózisú szteroidok,  monoklonális antitestek (Remicade) adagolása révén. A perforáció, ill. a sipolyképződések gyakran műtéti megoldást tesznek szükségessé.

A beszűkült étrend és a rossz felszívódás miatt komplex vitamin és nyomelem hiány is kialakul a betegben. Ezért a fent említett D3 vitamin mellett gondoskodni kell a megfelelő mennyiségű C-vitamin, B komplex, K2 vitamin, a cink, a szelén, a jód és a vas pótlásáról is.

Ez csak jó  minőségű, biofermentált eljárással előállított multivitamin készítményekkel lehetséges (pl. MegaFood One Daily).

Az ajánlott vitamin és nyomelem dózisok: K2 - 100mg/nap,  magnézium citrát - 200mg/nap, szelén - 200mg/nap, jód - 1mg/nap, C-vitamin - 1000mg/nap, cink - 15mg/nap, réz - 2mg/nap, kalcium – 500 mg/nap. Van olyan japán tanulmány, mely szerint a C-vitamin 50%-kal csökkenti a colitis ulcerosa előfordulását.

Vannak, akik szerint a diéta közömbös, de úgy tűnik, ez nem igaz. A betegség aktív szakaszaiban a tejtermékek és a glutén tartalmú gabona félék kerülendők. A puffasztó ételek sem jók.

Az egészséges bélflóra szerepe

A vastagbélben kb. 4-500 fajta baktériumféleség alkot egy kb. másfél kilogrammos közösséget. Ha ezek belső aránya megváltozik jelentősen (pl. tartós antibiotikus kezelés), akkor ez az egyensúly megszűnik, a bélflóra patogénné válik, ami első felvonása lehet a colitis ulcerosának. Sokáig azt hittük, hogy a vékonybél normálisan steril, valójában a vékonybelek kevés baktériumot tartalmaznak, de nem sterilek soha sem!

Crohn betegségben a vékonybél gyakran kontaminálódik, azaz sok, egyébként oda nem való baktérium települ meg benne.

A jelenleg forgalmazott probiotikumok a betegségek kezelésében csalódást okoztak. Ha ennek a mélyére nézünk, az okok igen nyilvánvalóak. A leggyakrabban használt probiotikus fajok, pl. Lactobacillus, Bifidobaktériumok nem tartoznak a bélflórát alkotó, meghatározó fajok közé. Csak az 57., illetve az 58.helyen vannak a rangsorban.

A leggyakoribb Bacteriodes uniformis a bélflóra 10%-át teszi ki, de ezt probiotikum formájában nem tudjuk adagolni.

Sokan a colitis ulcerosa előszobájának tartják az IBS-t (irritábilis bél szindrómát). Sokáig idegi alapon kialakuló betegségnek tartották, de ma már tudjuk, hogy a fő ok a bélflóra kóros megváltozása. Ilyen esetekben a széklet transzplantáció (egészséges ember székletének beöntéssel történő bélbe juttatása) a tüneteket megszűnteti.

Fűszerek nem jönnek szóba, kivéve a sót, az oregánót, a bazsalikomot és a rozmaringot. A kakukkfüvet is ajánlják.

A beteg fehér húst ehet (baromfi, bőre nélkül), a burgonya jó és a kurkuma is. Az alkohol minden formája kerülendő, de a tea (a legjobb a fehér tea) és a rizs ajánlott.