A betegséget először Hippokratész írta le, de sokkal régebben keletkezett a kór. Amikor őseink áttértek a gyümölcsökből, magvakból, gumókból és növényekből álló táplálkozásról (részben a kényszerűség okán, a legutóbbi nagy jégkorszak a flórát jelentős mértékben átalakította) és húst kellett enniük, hogy életben maradhassanak, akkor megjelent a közvény.

A betegség úgy keletkezik, hogy a magas purin tartalmú ételek elfogyasztása után a szervezetben megemelkedik a húgysav szintje. A húgysav nem túl jól oldódó vegyület és bizonyos koncentráció felett kicsapódik a vérben és húgysav kristályok formájában lerakódik elsősorban az ízületekben, de akár a bőr alá is, nagy, fájdalmas csomókat képezve.

A fellépő gyulladás következtében az ízületet alkotó csontok is károsodhatnak és ez maradandó mozgásszervi betegségeket okozhat. Ez az a helyzet, amikor már a húgysavszint rendezését követően sem múlnak el teljesen az ízületi panaszok.

Valódi ragadozókban a purinok lebontása nem áll meg a húgysav szintjén, ezért az ő esetükben köszvény soha nem fordulhat elő (van egy speciális enzim a szervezetükben, az urikáz, ami a húgysavat tovább bontja, és ami az emberből hiányzik).

Kórósan magas húgysavszint azonban nem csak akkor alakulhat ki, ha valaki túl sok húst (belsőséget), tehát magas purin tartalmú ételeket eszik.

Másik lehetséges módja, ha fokozzuk a májban a húgysav szintézisét. Erre kiváló példa az alkohol. A néhai Apafi Mihály Erdély fejedelme szerette a bort. Meg is ivott úgy naponta tíz liternyit. Ahogy a krónikás írta, „Úgy gőzölgött ki az feje tetejin az bor ereje”. Köszvényes volt, mint pl. Rákóczi Ferenc, (hatalmas tokaji birtokai voltak, a család a borkereskedésből gazdagodott meg), Mátyás király, Könyves Kálmán, stb., hogy csak magyar királyainkat említsük.

A húgysav a vizelettel távozik a szervezetünkből. Súlyos veseelégtelenségben a vizelettel történő húgysav kiválasztás lecsökken, ezért még normális purin bevitel mellett is kialakulhat a köszvény.

Ha valakit súlyos trauma ér, melynek következtében sok sejtje elpusztul, vagy  valamilyen rosszindulatú daganatos betegsége van, ami miatt intenzív kemoterápiát vagy sugárterápiát kap, akkor szintén az elpusztuló sejtekből sok DNS, illetve ezek lebontásából sok purin vegyület keletkezhet, ami szintén nagyon megemelheti a húgysav szintjét a vérben.

Köszvény vonatkozásában külön felhívnám a figyelmet, hogy az egyébként nagyon egészséges halakban is nagyon magas a purin tartalom, valamint a csokoládéban  és a tenger „gyümölcseiben” is.

Bizonyos növények is sok purin vegyületet tartalmaznak: bab, borsó, lencse.

Az alkoholról már láttuk, hogy fokozza a májban a húgysav szintézisét, bár a bor purin vegyületeket alig tartalmaz. Ebből a szempontból veszélyesebb a sör, mert az nem csak az alkohol tartalma következtében hajlamosít a köszvényre, hanem önmagában is sok purin vegyületet tartalmaz.

A köszvény minden ízületünket megtámadhatja, de leggyakoribb a nagylábujj ízületének begyulladása alig tűrhető fájdalommal (podagra). Később a betegség ráterjedhet a kéz kis ízületeire (chriragra), de akár a könyökre is.

A bőr alatt képződő húgysav kristályok alkotta csomók kifakadhatnak és a húgysav kristályoktól így szabadulhat meg a szervezet (ma már ilyet nem látni, de a régi leírásokban ezt mindig megemlítették).

A betegség rohamokban jelentkezik, amik már gyógyszeresen kezelhetők. De a legfontosabb a táplálkozás megváltoztatása, beleértve az alkohol fogyasztását is.

A magas húgysav szint önmagában, köszvényes ízületi fájdalom nélkül is veszélyes. Férfiakban másfélszeresére, míg nőkben háromszorosára növeli egy esetleges infarktus valószínűségét.

A húgysavszint változó. Lehet, hogy valakinek a mérés időpontjában normális értéket mérhetünk, mégis köszvényes, mert pár nappal a mérés előtt akár a duplája is lehetett az éppen mért értéknek.

Tehát a köszvény nem a „királyok betegsége”, hanem a túlzott táplálkozásé, az egészségtelen étrendé, a túlzott alkoholfogyasztásé, illetve ritkább esetben sújthatja a kór a vesebetegeket, ill. a daganatos betegeket (de ott ez soha nem szokott kialakulni, mivel a kezelőorvos ezt tudja és olyan gyógyszert ad a terápia alatt, ami megakadályozza a húgysavszint kóros megemelkedését).