A tök – a lopótök kivételével – Amerikából származik és a portugálok és spanyolok vitték be Európába, Ázsiába és Afrikába. A legismertebb tökfajok a spárgatök, óriástök, laskatök, pézsmatök, cukkini, és a patisszon. Amerikában Halloween alkalmával világító figurákat készítenek belőle, de nálunk sem ismeretlen a töklámpás fogalma. A sütőtök azonban nem csak dekorálásra alkalmas, sütve rendkívül finom desszert készíthető belőle (a sütőtökkrém leves is egyre népszerűbb Magyarországon), a magjaiból préselt olaj pedig bizonyos betegségekben kifejezetten javasolt.

A tök és a tökmagolaj alkaloidákat, flavonoidokat és háromféle különböző zsírsavat tartalmaz.

A Daily Telegraph újságban megjelent tanulmány szerint kínai kutatók sikeresen regenerálták cukorbeteg egerek hasnyálmirigyét sütőtök segítségével. Az állatok inzulintermelése megnőtt, ezzel párhuzamosan a vércukorszintjük javult.

2009-ben japán kutatók hasonló eredményre jutottak, a 2-es típusú cukorbeteg egerek glükóz toleranciája javult, az inzulinnal szembeni érzéketlenség pedig csökkent.

Tökmagolaj

A tökmagolaj rendkívül gazdag esszenciális zsírsavakban, olajsavban és alfa-linolén savban.

A 2006-ban az Urlology International című szaklapban publikált tanulmány arra az eredményre jutott, hogy a tökmagolajjal kezelt hím patkányok prosztata bántalma (megnagyobbodott prosztata) szignifikánsan javult a tökmagolaj hatására (a prosztata összehúzódott).tok.jpg

Egy csésze nyers tök kb. 30 kalóriát tartalmaz (kcal), 8g szénhidrátot, 1g fehérjét, 1 mg nátriumot és kb. 8567 IU antioxidáns A-vitamint. A sütőtök gyulladásos faktora 65, így gyulladáscsökkentő ételnek tekinthető. Glikémiás indexe meglehetősen alacsony, ezért kiváló választás cukorbetegeknek.
pump.jpg
A tökmagolaj omega-6 és omega-9 zsírsavakat, fitoszterolokat, antioxidánsokat, vitaminokat (E, A és K) és kalciumot tartalmaz.

A hidegen sajtolt tökmagolaj csökkentheti az LDL (rossz) koleszterin szintjét, javíthatja a szív és máj működését. A benne lévő delta-7 szterin nevű szteroidnak tulajdonítják a prosztatára gyakorolt jótékony tulajdonságait.

Aki csak teheti, fogyasszon minden héten legalább egyszer tököt, ill. napi egy teáskanálnyi tökmagolajat vagy tökmagolaj kivonatot.