Az artritisz egy gyűjtő név, olyan betegségekre utal, mely az ízületeket érintik. Manapság igen gyakori az artritisz előfordulása, az esetek nagy részében krónikus lefolyású a betegség, kezelésük általában non-szteroid gyulladáscsökkentőkkel történik.

Az artritiszben szenvedő betegek egy jelentős része elzárkózik a gyógyszeres kezeléstől, főleg azok, akiknél a tünetek még csak enyhén jelentkeznek. Nagyon fontos, hogy behatároljuk azokat az étrend-kiegészítő készítményeket, melyek pozitív hatással lehetnek az artritiszre.

Az artritisznek alapvetően két fő fajtáját különböztetjük meg:

- osteoartritisz: ez egy olyan ízületi betegség, melyben a csontok végeit borító porcok fokozatosan elkopnak, ezért duzzanat, érzékenység, fájdalom alakul ki.
- reumatoid artritisz: az ízületek hosszú távú, gyulladásos megbetegedése, mely a test egyéb részeiben is okozhat gyulladást.

Kutatások szerint az osteoartritiszben szenvedő betegek esetében jótékony hatásúak lehetnek bizonyos flavonoid készítmények.

Mai tudásunk szerint a rostok képesek csökkenteni az ún. C-reaktív protein (CRP) szintet a vérben, mely a gyulladások egyik indikátora. A rostok emellett jótékony hatással van a szív-, és érrendszerre, valamint rák megelőző tulajdonságukat is több tanulmány alátámasztja. A magas CRP szint krónikus gyulladásra utalhat, mely fertőzések, reumatoid artritisz vagy akár szívbetegség kialakulásához is vezethet. A CRP csökkenthető gyümölcs, zöldség és rost fogyasztással.

Az omega 3 zsírsav jótékony tulajdonságát artritiszben csak mostanában fedezték fel (Brigham and Women’s Hospital, Boston). Az omega 3 zsírsav a szervezetben olyan vegyületekké alakul át, mely 10 00-szer hatásosabb, mint az eredeti zsírsav. Az új vegyületek resolvint tartalmaznak és elősegítik a gyulladások megszűnését. Az egészséges immunrendszer esetén a gyulladások védik a szervezetet a fertőzésektől. Artritiszben és egyéb gyulladásos betegségekben azonban a rosszul és túlműködő immunrendszer szöveti károsodásokat okoz. A kutatók szerint ez a kóros folyamat megállítható az omega 3 zsírsav resolvinná alakításával.

A kutatók azt is észrevették, hogy pl. a hús főzésével, sütésével vagy grillezésével olyan vegyületek termelődnek, melyek növelik a szervezetben előforduló gyulladások mértékét.

Az extra szűz olíva olaj szintén gyulladás csökkentő tulajdonsággal bír. Az olíva olajban található egyik vegyület ugyanis csökkenti a COX-1 és COX-2 enzimek termelődését, amik a gyulladások előjeleinek tekinthetők.

Tehát az, hogy az északi országokban a reumatoid artritisz gyakorisága tízszerese a déli országokhoz képest, az egyáltalán nem a klímával magyarázható, miként azt korábban hittük, hanem könnyen lehet, hogy az olíva olaj fogyasztásból adódó különbséggel.