A csontfájdalom az egyik tünete az áttétet képző bőrráknak, prosztataráknak, tüdőráknak és myeloma multiplex (myelomatosis)-nak. Amikor a csontfájdalom megjelenik ezekben a betegségekben, akkor általában 65%-ban jelen van a csontáttét. A leggyakrabban érintett területek a combcsont, medence, koponya, csigolyák. A beteg gyakran tompa vagy rövid, nyilalló fájdalmat érez, amely kisugárzik a törzstől a végtagokba.

A mozgás általában súlyosbítja a fájdalmat. A csontfájdalom jelezheti a betegség előrehaladását,új fertőzést,vagy egy komplikációt kezeléskor. A fájdalom egy megbízható jelzője az áttétes-csontritkulásnak, hypercalcemiának, patológiás törésnek és a gerincvelő nyomásnak. Ezek a feltételek nemcsak kedvezőtlenül befolyásolják a betegek életminőségét, de néhány esetben olyan visszaesést eredményeznek, hogy a halált nem az áttétek okozzák, hanem a csont és mozgásszervrendszerrel kapcsolatos szövődmények.

A betegek panaszai diagnosztikai megerősítést igényelnek, általában röntgennel. Sima röntgen is képes megfelelően észlelni a jellegzetes elváltozásokat, de nem elég érzékeny ahhoz, hogy észleljen bizonyos komplikációkat. Ezekben az esetekben a radionuklid szcintigráfia és MRI a preferált diagnosztikai eszköz.

A csontfájdalom egy tumor közvetlen következménye is lehet. A fájdalom akkor keletkezik, amikor a daganat beszivárog a csontvázba. A tumor nyomhatja a környező idegeket, erek, szövetek, esetleg fájdalom receptorok találhatóak ott. Fájdalom keletkezhet szöveti nyomás általi fibrózis miatt azután, hogy a beteg átesett sugárterápián, az ilyen típusú csontfájdalom általában elviselhető. A csontfájdalom elsődleges forrása a rákos betegnél a patológiás törés és az osteoclast okozta csontreszorpció (csontfelszívódás). Ez az állapot hozzájárul a csontritkuláshoz és egyidejűleg növelheti a tumor méretét.

Kezelés

A csontfájdalom kezelésére már több merítési lehetősége van az orvostudománynak. Az elsődleges kezelés a sugárkezelés helyi vagy kiterjedt területen. Ezek a kezelések kiválóak a csontfájdalomra. A helyi sugárkezelések speciális helyen hatnak és elősegítik a gyógyulást és megelőzi a törést. A gerincvelő nyomás azonnali és helyi sugárkezelést igényel esetleg sebészeti beavatkozást, hogy megelőzze a tragédiát vagy bénulást.

Széles hatókörű sugárterápiával többféle betegséget kezel hetünk egyidejűleg és megfelelő a szerteágazó csontfájdalom kezelésére. Tanulmányok jelentek meg arról, hogy a csontfájdalom elmúlt az esetek 55-100%-nál. A fájdalomcsillapítók általában együtt alkalmazhatóak a sugárterápiával. A csontfájdalom súlyossága és a beteg általános egészségügyi állapota együtt határozza meg az előírt gyógyszert. Ezeknek a gyógyszereknek a spektruma elég nagy, egészen az ópiátokig terjed. Az izotópok hatékonyak a csontfájdalom kezelésében. Jód 131 hatékony a pajzsmirigyrák csontáttéteinek kezelésében. Foszfor 32-osztrofoszfátnak 80% a sikeressége a mell és prosztatarák gyógyításában. A stroncium 89 a betegek 65%-nál bizonyult hatékonynak. A többi izotóp jelenleg még tesztelés alatt áll.

Alternatív és kiegészítő terápiák

A csontfájdalom kezelése nem klinikai kezelést is magában foglal. A betegeket ösztönözni kell, hogy részt vegyenek kiegészítő terápiákon, számos alternatív terápia közül is választhatnak. Kiegészítő terápia például a relaxációs és képekkel történő terápia, segítő csoport, tanácsadás, bőr stimuláció, stabilizációs technikák, sebészeti beavatkozás. Kevésbé meghatározott terápiák lehetnek az akupunktúra, masszázs, nyomás és vibrációs technikák, hipnózis, holisztikus és gyógynövényterápiák. Nincs meggyőző adat ezeknek a terápiáknak a hatékonyságában önmagában, viszont kiegészítő kezelésként biztosítják a beteg pozitívabb életszemléletét.