A sertéshúst mindig hő kezelni kell. Az alábbiakban bemutatom azokat a lehetséges kórokozókat, amik az embert is nagyon súlyosan megbetegíthetik, ha nem hő kezelt sertéshúst fogyaszt. Főleg a disznóölések veszélyesek, mert ott  a menet közbeni kóstolgatások nem ritkák, valamint a munkafázisok közti nem megfelelő kézmosás révén is szennyeződhet az egyébként hő kezelt étel.

1, Hepatitis E vírus. Akut májgyulladást okoz. Az akut szakban a halálozása 2%. 20%-ban krónikus hepatitisbe megy át. Gyógyítása minimum 48 hónap és csak 60%-ban eredményes.

2, Sertés galandféreg (taenia solium). 2-3 m-re nő meg az emberben (a belekben), lárvái megfertőzhetik az izmokat és az agyat. Ha ez kialakul, a halálozás igen magas.

3, Trichinella spiralis. A trichinosis szalagféreg fertőzést jelent. A lárvák átjutva a belek falán az izmokba, köztük a szívizomba települnek. Súlyos izomfájdalom, kezelhetetlen szívritmus zavarok jellemzik. Az agyvelőgyulladás is halálos szövődménye a betegségnek. Izomfájdalom és magas láz hívja fel rá a figyelmet. Gyakran végzetes.

4, Bélférgesség (ascaris, cérnagiliszta, kampósféreg). Kibírhatatlan végbélviszketés, emésztési panaszok, ill. a székletben nyüzsgő fehéres férgek nagy száma jellemzi. Jól gyógyítható féreghajtó gyógyszerekkel.

5, Listeria monocytogenes. Magas láz, a vérképben monocitózis és gyakran agyhártyagyulladás jellemzi. Ha nem kezelik idejében, akkor halálos az esetek 70%-ában! Alacsony hőmérsékleten, pl. hűtőben is jól szaporodik!

6, E. coli, Salmonella, Staphylococcus aureus. Súlyos gyomor és bél panaszok okozói, nehezen, de kezelhetők antibiotikumokkal, ha gondolnak rá idejében.

7, Yersinia: a jó öreg „fridzsider” baktérium. A hűtőben kiválóan érzi magát és jól szaporodik. Komoly hasmenést, lázat okozhat. Ha diagnosztizálták, antibiotikumokkal kell kezelni.

8, Brucellosis. A visszatérő láz jellemző rá (hullámzó lázmenet). Láz, ízületi fájdalom, bő verejtékezés, férfiaknál heregyulladás. Antibiotikumok nélkül nem gyógyul. Így is elhúzódó, akár 45 napig is kezelni kell (doxyciklin, gentamycin, stb.). A betegek 2%-a még kezelés mellett is belehalhat.

9, Herpesz, rota. Súlyos hasmenést okoz kisgyermekekben, a felnőttek relatíve védettek, mert már elkapták korábban és tartós immunvédelem marad vissza a lezajlott betegség után.

10, Parvo vírusfertőzés: ebbe a kutyák 60%-a biztosan belepusztul, úgyhogy disznóöléskor kutyának nincs helye az udvarban és nem is dobunk neki finom falatokat!

Ezek a bajok mind kivétel nélkül megelőzhetőek, ha betartjuk az alapvető higiénés szabályokat és nem gondoljuk azt, hogy a fél deci fertőtlenít!