Egy friss kanadai tanulmány szerint a teljesen hétköznapi antibiotikumok és vérnyomás csökkentő gyógyszerek együttes szedése veszélyes vérnyomás csökkenést és akár sokkot is okozhat idős embereknél.

Forrás: Sunnybrook Research Institute, Institute for Clinical Evaluative Science, Toronto, Ontario, CMAJ

Azoknál az idős embereknél, akik kalcium-csatornablokkoló gyógyszert szedtek magas vérnyomásukra (pl. Corinfar, Norvasc, Normodipin,Verapamil, stb.) és emellé a két legnépszerűbb antibiotikumból kaptak (erythromycin, clarithromycin), nagyobb valószínűséggel alakult ki alacsony vérnyomás vagy extrém vérnyomásesés.

Mivel világszerte idős emberek milliói szednek kalcium-csatornablokkoló gyógyszereket, ezért rendkívül óvatosnak kell lenni azzal, hogy milyen antibiotikumot írnak fel nekik, ha ez szükséges. A kutatásból ugyanis úgy tűnik, hogy az erythromycin és clarithromycin szintén kalcium-csatorna blokkoló tulajdonsággal rendelkezik.

{$up_uri}collapse.jpg

Az azithromycin hatóanyagú antibiotikumoknál ezt a hatást nem sikerült bizonyítani, úgy tűnik, az biztonsággal alkalmazható ezeknél a betegeknél is. Ez azért is érdekes, mert az erytromycin, a claritromycin és az azitromycin egy családba, az ún. makrolidok családjába tartozó antibiotikumok, tehát némileg meglepő, hogy az azitromycin ebből a szempontból kivételt képez.

A 15 éven át tartó kutatás során összesen 7100 kalcium-csatornablokkoló gyógyszert szedő beteg került be kórházba alacsony vérnyomás miatt. 176 esetben a betegek a fent említett antibiotikumokból is szedtek a rosszullét előtt.

Az ilyen típusú gyógyszer interakciók, semmilyen korábbi fázis vizsgálattal nem fedhetők fel, ezért nagyon fontos a mellékhatások monitorozása, a megfelelő visszajelzéseket biztosító rendszer működtetése.