Az IBD (Inflammatory Bowel Disease – gyulladásos bélbetegség) egy összefoglaló elnevezés bizonyos gyulladásos emésztőrendszeri betegségek jelenlétére (Crohn betegség, colitis ulcerosa).

A colitis ulcerosa a vastagbelet érinti, míg a Crohn betegség az egész emésztőrendszert. Az IBD kb. 500-ból 1 embernél figyelhető meg, a II. világháború óta egyre gyakoribb az előfordulása, aminek pontos okát még nem ismerjük.

Természetesen az életmódnak és a táplálkozásnak fontos szerepe van a betegség kialakulásában.

Egy kutatás során összesen 67 000 40 és 65 év közötti nőt vizsgáltak. A 10 éves megfigyelés során 77 esetben alakult ki IBD. A vizsgálatban résztvevő nők 90%-a az ajánlottnál több fehérjét fogyasztott. Azoknál a nőknél, akik a legtöbb fehérjét fogyasztották 3-szorosa volt az IBD kialakulásának rizikója, a legjobban az állati eredetű fehérje növelte a kockázatot. A betegség kialakulásának kockázata tehát kapcsolatban áll az elfogyasztott állati eredetű fehérje mennyiségével. A tejtermékek és tojás esetén ezt a negatív hatást nem tapasztalták.

Kutatók régóta sejtették, hogy a táplálkozás szoros kapcsolatban van az IBD kialakulási valószínűségével, de korábban csak a túlzott zsír és bizonyos cukrok fogyasztásával hozták kapcsolatba. Emellett több tanulmány találta úgy, hogy a D-vitamin hiány is növeli az IBD kialakulási esélyét.

Más tanulmányok azt mutatták, hogy az omega-3 zsírsavak csökkentik az IBS rizikóját, míg az omega-6 zsírsavak növelik azt.

Az állati eredetű fehérjék emésztése során olyan mérgező anyagok keletkeznek beleinkben, mint a hidrogén-szulfid és az ammónia. Ráadásul a magas állati eredetű fehérje bevitel negatívan befolyásolja a vastagbélben lévő baktérium flórát. Kutatók szerint ezeknek a tényezőknek köszönhető az IBD gyakoribb előfordulása azoknál, akik sok állati fehérjét fogyasztanak.

Modern táplálkozásunkban egyre jobban háttérbe szorulnak a húsok, különösen a zsíros-, és vörös húsok. Ezeknek a táplálékoknak sok más negatív hatásai is lehetnek szervezetünkre. Érdemes tehát a mediterrán típusú diétát alkalmazni, mely sok zöldséget, olíva olajat tartalmaz és a húsok közül is inkább a halat és a fehér húsokat részesíti előnyben.

NOW Omega 3 halolaj kapszula

{$up_uri}om3.jpg