„Mélységes mély a múltnak kútja” - írta Thomas Mann, és ez különösen igaz, ha a köszvényről van szó.

Már a régi görögök is ismerték a köszvényt, Hippokrates több mint 2500 évvel ezelőtt leírta a betegség tüneteit.

1679-ben Leeuwenhoek már mikroszkópján meglátta a húgysav kristályokat, de akkor ő még nem tudta, hogy mit lát, erre még 98 évet várni kellett (Wollanston), de csak 1860-ban ismerték fel, hogy a magas húgysavszint és a köszvény összefügg egymással.

A köszvény kialakulásának alapvető oka az, hogy az emberben nincs urikáz enzim, így a purin anyagcsere végtermékeként (ha túl sok húgysav képződik, vagy a vesék húgysav kiválasztása nem megfelelő) a húgysav szint a vérünkben megemelkedik, aminek a következtében húgysav kristályok rakódnak le az ízületekben (azok fájdalmas gyulladása a köszvény), a bőrben az ízületek felett és a vesékben is. Ez utóbbiak összeállva húgysavkövet képezhetnek. A majmoknak sincs urikáz enzimjük, tehát ők is kaphatnak köszvényt, de a többi állatfajban ismeretlen ez a betegség.

Akut köszvényes rohamot provokál az alkohol (főleg a sör!), a nagy és bőséges étkezés, sok sejt pusztulása (pl. éhezés vagy tumor ellenes terápia), súlyos izomsérülés, zúzódások, extrém izompusztulással járó fizikai megerőltetés. Bizonyos gyógyszerek, pl. a vízhajtók is emelik a vér húgysav szintjét.

A köszvény gyakorisága és a megnövekedett testsúly között szoros kapcsolat van. Az életkor előre haladtával is nő a köszvény gyakorisága: 80 év felett a férfiak 9%-a, a nők 6%-a érintett a betegségben.

Galenus még a gazdagok betegségének tartotta a köszvényt, mivel ők sok húst ettek, később a hentesek, mészárosok, kocsmárosok voltak a betegség legfőbb elszenvedői.

A magas húgysavszint tehát a köszvény előszobája, de nem mindenki kap köszvényt, akinek a húgysav szintje magas. De az is igaz, hogy alacsony húgysavszint mellett nincs köszvény!

Mit tehetünk?

1. Diéta melletti, egészséges, kontrollált fogyás! - nem gyors és hirtelen, mert az is köszvényes rohamot provokálhat
2. Az alkohol fogyasztás csökkentése, főleg a söré
3. Bő folyadékfogyasztás, napi 2-3 l
4. Purin gazdag ételek kerülése: bárány, szardínia, kagyló, hering, élesztő
5. A sok purint tartalmazó ételek ritka, alkalmankénti fogyasztása: borjú, liba, máj, pulyka, lazac, tonhal, vese
6. Közepes purin tartalmú ételek mennyiségi korlátozás melletti fogyasztása: csirke, lencse, bab, sonka, borsó, sertés
7. Mennyiségi korlátozás nélküli fogyasztása a zöldségeknek, olajos magvaknak
8. Lúgosítás - a szervezet lúgosítása

Amikor SuperGreens zöld italt iszunk, pontosan ez utóbbiakat tesszük. Bő folyadékkal sok zöldséget iszunk meg, lúgos pH-jú vízben oldva, ami a köszvény lehető legjobb gyógyszere. Csak akkor kell ezzel vigyáznunk, ha már húgysavkövek is kialakultak a vesében, ezeket azonban könnyű felismerni. Ebben az esetben nem lúgosítunk, de bő folyadékfogyasztással és xantin oxidáz gátló gyógyszerek szedésével a kövek feloldhatók. Az akut köszvényes rohamnak ma sincs jobb gyógyszere, mint az őszi kikerics hatóanyaga, a colchicin.

Mészöly Kálmán és a köszvény - Mészöly Kálmán és a köszvény

SuperGreens Vásárlás - SuperGreens Vásárlás