A nyugat-nílusi láz egy vírusos megbetegedés, amit a moszkitók terjesztenek. A világon az első esetet 1937-ben Ugandában jegyzeték fel, 1999-ig az USA-ban nem regisztráltak egyetlen beteget sem. 5-ből 4 embernél a fertőzés tünetmentesen zajlik le, jellemző tünetei a láz, fejfájás, izomfájdalom.

Az esetek túlnyomó többségében az enyhe tüneteket gyors javulás követi, a betegek kb. 1%-ánál azonban a vírus megtámadja az idegrendszert és agyhártya, illetve agyvelőgyulladás alakulhat ki.
A betegség jelenleg emberről-emberre nem terjed, a vírust a szúnyogok viszik át madarakról emberre.

A nyugat-nílusi vírus a költöző madarak révén a világ szinte minden részére eljutott, 1950-ben Egyiptomban okozta az első nagyobb járványt, de a fertőzést kimutatták korábban Európában, Indiában, Ázsiában, Amerikában és Szibériában is.nile.jpg

Az, hogy a betegség az elmúlt hónapokban a figyelem középpontjába került, annak köszönhető, hogy 1999-óta soha annyian nem betegedtek meg az USA-ban, mint idén. A fertőzöttek száma ráadásul hétről-hétre növekszik (már 2600 fölött jár), a halálos áldozatok száma pedig 118.

Magyarországon 2012-ben eddig 2 esetet jelentettek, a betegségnek kedvez a csapadékos időjárás (ami idén nem jellemző).

Egyelőre nem rendelkezünk védőoltással a nyugat-nílusi vírussal szemben, a legjobb megelőzés a szúnyogcsípések elkerülése, immunrendszerünk karbantartása.

A szezonális és jól végrehajtott szúnyog irtás is sokat segíthet a betegség terjedésének a megfékezésében. A klímánk megváltozott, tudnunk kell, hogy a szúnyog csípés sem olyan ártatlan dolog manapság, mint húsz-harminc éve volt. Horvátországban is kb. húsz esetet regisztráltak csak az idén, és ha most sem vesszük komolyan a figyelmeztető jeleket, később nagyon nagy árat fizethetünk nemtörődömségünkért.