A pajzsmirigy túlműködés vagy hipertireózis során a túlműködő pajzsmirigy túl sok hormont termel, ezáltal felgyorsulnak életfunkcióink.

Maga a hipertireózis több betegséget takar, melyek közös tulajdonsága a pajzsmirigy hormonok túltermelése: Graves-betegség, Basedow-kór, Parry-kór, thyreotoxicosis.

A pajzsmirigy, mely a nyak közepén helyezkedik el thyroxin (T4) és triiodothyronine (T3) hormonokat termel, melyek fontos szerepet játszanak a szervezet anyagcseréjének működésében azáltal, hogy növelik a sejtek oxigén fogyasztását és a sejtek hőtermelését. Ezeknek a hormonoknak a termelődését egy másik hormon, az ún. TSH (thyroid-stimulating hormone) ellenőrzi, melyet az agyalapi mirigy termel. Pajzsmirigy túlműködés során a pajzsmirigy hormonok termelődése növekszik úgy, hogy a TSH szint negatív visszacsatolás útján lecsökken, míg ha a pajzsmirigyhormon szintek alacsonyak, akkor a TSH szint megnövekszik. Van azonban olyan helyzet, amikor a pajzsmirigy túlműködését nem a fokozott TSH termelés okozza, hanem más faktorok. Ilyen esetekben a TSH szintje kifejezetten alacsony, alig mérhető. A vér jelentős pajzsmirigy hormonszint növekedése növeli a szervezet anyagcseréjét, mely fizikai és lelki tüneteket egyaránt kiválthat. Fogyás, verejtékezés, hőemelkedés, fokozott étvágy, hasmenés, hajhullás, szapora szívverés, izomgyengeség, kézremegés, alvászavarok, izgatottság, szorongás, stb.

{$up_uri}thyroid.jpg

A pajzsmirigy túlműködés nem a gyerekek betegsége, az összes esetszám kb. 5%-ában fiatalabb a beteg 15 évnél. Az ő esetükben egyébként majdnem mindig Graves-kór okozza a tüneteket. Azonban kb. 5-ször gyakoribb a betegség előfordulása nőknél. Van a hipertireózisnak egy speciális formája, melynek során az újszülött a Graves-betegségben szenvedő édesanyjától „kapja el” a kórt. Bizonyos krónikus betegségek növelik a pajzsmirigy túlműködés (Graves féle) kialakulásának valószínűségét (pl. cukorbetegség, RA, stb.).

A hipertireózis gyakran kapcsolatban van azzal, hogy a szervezet olyan autoantitesteket termel, melyek megnövelik a pajzsmirigy méretét és a felesleges pajzsmirigy hormonokat termeltet a miriggyel. Ez a hajlam részben valószínűleg öröklődő.

A Graves-betegségben szenvedőknél gyakran alakul ki a pajzsmirigy megnövekedése, mely szemmel látható (az esetek kb. 90%-ában). Náluk típusos tünet még a szem kidülledése. Az ún. thyroid storm (thyreotoxikózis)a pajzsmirigy túlműködés súlyos változata, melynek során a tünetek gyorsan, akut formában jelentkeznek (láz, gyengeség, extrém nyugtalanság, gyors érzelmi változások, pszichózis, kóma).

A csecsemőkori Graves-betegség tipikus tünetei:

- gyakori náluk a koraszülés
- légúti elzáródás
- szívbetegség

A Graves-betegségben szenvedő csecsemőknél és kis gyermekeknél a halálozási ráta 16% és gyakran más komplikációk is előfordulnak a későbbiekben. Szerencsére nagyon ritka az előfordulása ebben az életkorban.

Azonnal orvoshoz kell fordulni, ha a szülők a pajzsmirigy túlműködésnél leírt tüneteket tapasztalják gyermeküknél.

Felnőtt korban a pajzsmirigy gyulladásos betegségei is kezdetben a pajzsmirigy fokozott működésével járnak, pontosabban a pusztuló pajzsmirigy szövetből rengeteg hormon szabadulhat fel, ami kezdetben súlyos pajzsmirigy túlműködést okoz, majd a mirigy pusztulásával ez az állapot az esetek nem kis részében pajzsmirigy alulműködésbe megy át fokozatosan. Van, aki egész további életében pajzsmirigy hormonpótlásra szorul.

A pajzsmirigy gyulladások oka is ismeretlen csak úgy, mint a Graves-betegségé.

A jód túladagolásával is elő lehet idézni a pajzsmirigy túlműködését, ezért mindenkit óvok a magas jódtartalmú, stimuláló hatású multivitamin féleségektől, illetve a tengeri algák túlzott mértékű fogyasztásától.

A jódszegény vidékeken (így hazánkban is) általános gyakorlat a konyhasó jódozása, mely kérdés örök viták tárgya.