Friss kutatások szerint a reumatoid artritisz során jelentkező krónikus gyulladás nem csak az ízületeket károsítja.

Forrás: American College of Rheumatology , Atlanta

Az autoimmun betegség növeli az arterioszklerózis kockázatát, melynek során ún. plakkok épülnek fel az erekben növelve ezzel a stroke és szívbetegségek kockázatát.

Jó hír azonban, hogy bizonyos gyógyszerek, melyeket a reumatoid artritisz során alkalmaznak, csökkenti a plakk felépülés rizikóját.

A reumatoid artritisz (RA) egy olyan krónikus betegség, melyet az ízületek gyulladása okoz. A betegség krónikus ízületi fájdalomhoz vezet. Az RA pontos okát nem ismerjük, de az immunrendszer kulcsszerepet játszik a kór kialakulásában. Ahelyett, hogy az immunrendszer a „külső betolakodók” ellen harcolna, megtámadja a szervezet ép szöveteit.

A fenti tanulmány során összesen 158 RA-ban szenvedő beteg nyaki ütőerét (carotis) vizsgálták ultrahang segítségével. Az első tesztet a tanulmány elején készítették, a másodikat átlagosan 3 évvel később. A kutatásban résztvevők 2/3-a nő volt, az átlagos életkoruk a kutatás kezdetén 59 év volt.

{$up_uri}ra.jpg

A kutatók mérték a carotis vastagságát. A carotis látja el az agyat vérrel. A vizsgálat során jelentős szűkülést tapasztaltak (70-80%) a betegek nyaki ütőereinél. Azoknál a betegeknél azonban, akik TNF-gátló gyógyszereket szedtek (infliximab – Remicade, adalimumab – Humira) 37%-kal kisebb szűkületet mértek azokhoz képest, akik nem szedték ezeket a gyógyszereket.

A krónikus gyulladás a szervezetben tehát kapcsolatban van a plakk képződéssel. Az elmúlt években egyre több bizonyíték van arra, hogy a szervezetben kialakuló és lejátszódó krónikus gyulladásoknak komoly szerepük van több súlyos betegség kialakulásában. Ezért étrendünknek olyan összetevőket kell tartalmazniuk, melyek gyulladás csökkentő tulajdonságokkal bírnak és kerülni kell azokat, melyek elősegítik a gyulladások kialakulását.

Gyulladás csökkentő diéta és életmód fontos összetevői:

- zöldségek, gyümölcsök
- omega zsírsavak