A divertikulózis manapság egy meglehetősen gyakori betegség, mely képes éveken keresztül lappangni, így a betegek nagy része nincs is tisztában azzal, hogy divertikulózisban szenved. A divertikulózis a vastagbél betegsége, melynek során a vastagbél falának bizonyos meggyengülnek és kitüremkedések jelennek meg rajta. Ha ezek a kiöblösödések megsérülnek a salakanyag révén, akkor gyulladások alakulhatnak ki, amik a kellemetlen, néha akár az életet is veszélyeztető tüneteket okozhatnak.

A divertikulózis leggyakoribb tünetei a hasi görcsök, hányinger, melyek az idő előre haladtával egyre kellemetlenebbé válhatnak.

A divertikulózis kialakulásának legfőbb oka a salakanyagok felhalmozódása a vastagbélben, melynek egyik oka a kevés rostfogyasztás lehet.

Éppen ezzel magyarázható, hogy vegetáriánusoknál, akik megfelelő mennyiségű rostot visznek be szervezetükbe a divertikulózis kialakulási esélye sokkal alacsonyabb. A 47 000 felnőtt bevonásával készült tanulmány (Oxford University) megállapította, hogy a vegetáriánusoknak kb. 30%-kal kisebb az esélyük arra, hogy életük során divertikulózis alakuljon ki náluk.

A rendszeres húsfogyasztás ugyanis megváltoztatja a vastagbélben élő baktériumok anyagcseréjét, mely a vastagbél falának elvékonyodását okozza és növeli a divertikulózis kialakulásának esélyét.

{$up_uri}Betegsegek/diverticulum.jpg

Kb. 500 féle baktérium alkotja a vastagbél baktériumok közösségét. Ezek 90%-a anaerob, azaz oxigént nem igénylő fajta. Ha ez a mikroflóra megváltozik (amit sok féle ok előidézhet, pl. antibiotikumok szedése, kemoterápia, rostszegény, sok húst tartalmazó étrend), különféle gyulladásos bélbetegségek alakulhatnak ki, ill. a vastagbél falán kitüremkedések, divertikulumok keletkezhetnek. Ezek azután begyulladhatnak, súlyos esetben akár ki is lyukadhatnak (divertikulum perforácio). Ez utóbbi állapotok gyakran csak súlyos műtét árán kezelhetők sikeresen, ill. az esetek egy részében még úgy sem.

Az emberi szervezet egészségét nagyban befolyásolja a vastagbél, illetve a teljes bélrendszer állapota. A rendszeres rostbevitel béltisztító hatása kedvező lehet a teljes test állapotára, emellett csökkenti bizonyos rákos betegségek kialakulásának esélyét, optimalizálja a vér koleszterinszintjét, valamint pozitív hatással van a vérnyomásra is.