A neuropátia egy gyűjtőfogalom, olyan rendellenességeket foglal magába, melyek a perifériás idegrendszer károsodása során alakulnak ki. Éppen ezért gyakran úgy is emlegetik, mint perifériás neuropátia, ami a legtöbb esetben az ideg axonok károsodásának következménye. Leggyakoribb tünetei a kézben és lábban keletkező fájdalom és zsibbadtság érzet. A neuropátitát több dolog is okozhatja, pl. trauma, fertőzés, mérgezés, vitaminhiány, stb., azonban a leggyakoribb oka a cukorbetegség.

A neuropátia különböző idegeket érinthet:

-    motoros idegek: az izmok működését kontrollálják
-    szenzoros idegek: az érzékelést befolyásolják, pl. fájdalom, fázás
-    autonóm idegek: a belső szerveket érintik: szív, erek, húgyhólyag, belek, stb.

A perifériás neuropátia során jelentkező fájdalom legtöbbször szúró, égető érzés. A fájdalomnak nincs meghatározott hossza, a tünetek sok esetben az idő múlásával javulnak, főleg, ha a neuropátia mögött olyan okok húzódnak meg, melyek gyógyíthatóak.

A fejlett világ lakosságának jelentős százaléka szenved neuropátiában (az USA-ban pl. 20 millió ember). A cukorbetegek több mint felénél jelentkeznek a tünetek. neuropathy.jpg

Mi okozhat még neuropátiát?

-    trauma, idegsérülés
-    táplálkozási probléma, vitaminhiány (főleg B-vitamin hiány)
-    alkoholizmus
-    autoimmun betegség: lupus, RA, Guillain-Barre szindróma
-    tumor, ami nyomja az ideget
-    más betegség, fertőzés: vesebetegség, májbetegség, Lyme-kór, HIV/AIDS, pajzsmirigy alulműködés
-    öröklött rendellenességek, pl. Charcot-Marie-Tooth betegség
-    mérgezés (pl. nehézfém toxinok, bizonyos gyógyszerek, rákkezelés)

Olyan betegeknél, akiknél nem megfelelően működik az immunrendszer, nagyobb eséllyel alakul ki neuropátia.

A neuropátia tipikus tünetei:

-    izomgyengeség
-    izomgörcs
-    nehézség mozgás, séta, futás során
-    koordinációs zavar, egyensúly probléma
-    zsibbadtság
-    fájdalom
-    vérnyomás problémák
-    verejtékezés
-    szorulás
-    vizelési problémák
-    hasmenés

A neuropátiát sok esetben nem könnyű diagnosztizálni, mivel ez nem egy önálló betegség, ráadásul számos oka lehet a tüneteknek. A vizsgálatoknak részét képezi a vér B12 szintjének mérése is.

A perifériás neuropátiának több kezelési módja is van, gyógyszerek, krémek, speciális étrend, az idegrendszer stimulálása, stb.

Alternatív gyógymódok:

-    étrend-kiegészítők (pl. B-vitamin komplex)
-    masszázs
-    jóga
-    meditáció
-    kognitív terápia
-    akupunktúra

A neuropátia megelőzésének legjobb módja az egészséges életmód, egészséges táplálkozás, rendszeres testmozgás és a cukorbetegség megelőzése.