A fájdalom általában hasznos, mivel felhívja a figyelmet valami rendellenességre, amit orvosolni kell. A fájdalom tehát az esetek többségében biológiailag célszerű, de van a fájdalmaknak egy igen nagy csoportja, a neuropátiás fájdalmak, amik gyötrőek, állandóak és biológia értelemben nincs semmi hasznuk.

Neuropátiás fájdalom sok okból kialakulhat, de napjainkban a leggyakoribb ok a cukorbetegség. Mivel ma hazánkban kb. hatszázezer cukorbeteg van, és ezen betegek 20%-a szenved diabéteszes neuropátiában, így ez a fájdalom több mint százezer ember életét keseríti meg nap, mint nap.

A neuropátia fő oka ebben az esetben a magas vércukor szintben jelölhető meg, ami a fehérjék elcukrosodását okozza, ezáltal azok funkcióját rongálja. pain.jpg

Ehhez még társulhat vérkeringési zavar is és ezek együttes hatása révén károsodnak az idegpályák, de valószínűleg a gerincvelőben és az agyban lévő „fájdalom kapuk" működése is sérül. Ezért érthető, hogy a diabéteszes neuropátiás fájdalom nem is reagál az egyébként más fájdalmak esetében hatásos fájdalomcsillapítókra.

A fájdalom leggyakrabban a lábakban jelentkezik, gyakran nyugalomban. A fájdalom jellege hasogató, égő, szúró, ami gyakran hangyamászás szerű érzészavarokkal is társul. Az éjszakai órák a leggyötrőbbek.

A fájdalom megszüntetésének a leghatékonyabb módja, ha a cukorbetegség jól van kezelve. A normálishoz közeli vércukor értékek, a jó HbA1C értékek már önmagukban is sokat segíthetnek.

Mivel a cukorbetegek többsége a 2-es típusú (tehát felnőttkori) és a betegek elhízottak, ezért sokat segít a fogyás állapotuk javulása érdekében. Fogyni nem könnyű, de muszáj, a testtömeg indexnek 25 alá kell csökkennie. Ebben segíthet a Young pHorever ital és/vagy reggeli és vacsora előtt 3-3 dl Bios Life Slim rendszeres elkortyolgatása.

B vitamin komplex rendszeres szedése is hasznos lehet és ezen felül pedig az omega 3-6-9 zsírsav kapszulák is jó hatásúak lehetnek.

Ha mindezek mellett a fájdalom nem csökken, akkor gyógyszeres kombinációra van szükség, kb. 15 féle gyógyszerünk van (tehát egy sem ideális, ezért ilyen sok), amiket gyakran kombinálni kell egymással. Az utóbbi időben az erős paprika tartalmú krémekről bizonyosodott be, hogy jótékony hatásúak, de mindig alaposan kezet kell mosni a használat után, nehogy a szembe véletlenül bekerüljön.

Mint mondtam, a hagyományos fájdalomcsillapítók itt mit sem érnek, ezért a fenti gyógyszerek többnyire a szorongásoldók, az epilepszia bizonyos fajtái ellen kifejlesztett készítmények vagy ezek kombinációi.