Mindenki ismeri az érzést, amikor egy rossz mozdulat vagy éppen futás után megdagad a térde vagy egy beteg fog miatt begyullad a szája és feldagad a fél arca. Az ilyen gyulladásokra sokszor jeget teszünk, hogy leapasszuk vagy bekapunk valami vény nélkül kapható gyógyszert. Van azonban a gyulladásoknak egy másik fajtája is: a krónikus gyulladás.

A krónikus gyulladás egy sunyi, lappangó állapot, zavar a szervezetben, amely folyamatosan jelen van. Nem érezhető (mármint direkt módon) és csak nagyon nehezen kimutatható a jelenléte. Egyre több kutatás mutatja azonban, hogy a krónikus gyulladás olyan betegségek gyökere lehet, mint a rák, szívbetegség, cukorbetegség, depresszió és allergia.

Kutatók hada dolgozik azon, hogy megfejtsék, hogyan is működik ez a sunyi kór, de azt már ma is tudjuk, hogy a betegség kezdete az immunrendszerben keresendő. Ez leginkább akkor fordul elő, amikor az immunrendszer egy hibás jelet kap és erre elkezdi kifejteni működését. A félrevezetett fehérvérsejtek mobilizálódnak, de mivel fertőzés nincs a szervezetben, céltalanul bolyongnak a szervezetben.

A szervezet azonban nincs felkészülve arra, hogy alkalmazkodjon ehhez a céltalan immun aktivitáshoz, a fehérvérsejtek pedig elkezdik károsítani a belső szerveket. Olyan szerveket, szervrendszereket is megtámadhatnak, melyek feladata a betegségek megelőzése, a kórokozók vagy megvadult sejtek feltartóztatása, így szabad utat nyitnak olyan betegségeknek, mint pl. a rák.

Van azonban mód arra, hogy a krónikus gyulladás kifejlődését meggátoljuk szervezetünkben.

1, Ideális testsúly elérése

Amikor valaki súlyfelesleget szed fel, az elraktározott zsírsejtjei fokozatosan elkezdenek duzzadni, majd az extra „stressz” hatására SOS jelet küldenek az immunrendszernek. Bizonyos fehérvérsejtek válaszolnak a segélykérésre és gyulladást okoznak a szervezetben. Egy idő után a gyulladás rezisztenssé teszi az egészséges sejteket az inzulinnal szemben, ami cukorbetegséghez vezethet. Ráadásul ezek a kelletlen fehérvérsejtek beszivárognak az erekbe és megzavarják a máj működését. A telített és transz zsírok növelik a gyulladások kialakulásának esélyét (chipsek, sült krumpli, édességek, sós nasik, stb.).

2, Stressz csökkentése

A sok idegeskedés, az állandó stressz, a depresszió kapcsolatban áll a szervezetben kialakuló krónikus gyulladások jelenlétével.

3, Friss levegő

A szmog, a rossz, szennyezett levegő mind-mind elősegítik a szervezetben a krónikus gyulladások kialakulását, ami szintén inzulin rezisztenciához, majd cukorbetegséghez vezethet. A legkárosabb ebből a szempontból természetesen a dohányzás. A dohányzás megtámadja a tüdő sejtjeit, akik az immunrendszert hívják segítségül. Gyakran az immunrendszer túlkompenzálja a káros hatást, ezáltal kialakulhat a gyulladás.

A legjobb ellenszer a krónikus gyulladás ellen

1, Omega zsírsavak
2, Zöldségek és gyümölcsök
3, Antioxidánsok