Ideális diéta nem létezik. Mindenki számára egészségi állapotának, korának, nemének, fizikai állapotának és betegségeinek a figyelembe vételével kell az ideális étrendet kialakítania. Vannak olyan  betegségek, amelyekben a szénhidrát dús diéta kifejezetten előnyös. Nézzük meg közelebbről őket.

Vírusok okozta májgyulladás (leggyakrabban Hepatitis B, C és E)

A májgyulladás vírusai a májsejteket arra kényszerítik, hogy akár a saját pusztulásuk árán is minél több vírust „termeljenek”. Ha ilyenkor nem kap a beteg elég szénhidrátot, a máj glikogén raktárai kiürülnek és beindul a glukoneogenezis. Ezen a folyamaton azt értjük, amikor a szervezet saját fehérjéit bontja le aminosavakká és az aminosavakból készít cukrot. Rendkívül drága és káros módja ez a megfelelő cukorszint elérésének. Szénhidrát dús diéta mellett blokkolhatjuk a glukoneogenezis  folyamatát, melynek következtében lassíthatjuk a májbetegség progresszióját.

Másik ilyen helyzet a hypothyreosis, a pajzsmirigy elégtelen működése. Ilyenkor szervezetben alacsony a T3 és T4 hormonok szintje. A megnövekedett szénhidrát bevitel azonban kedvez a T3 hormonszint emelkedésének, ezáltal a hypothyreosis tünetei csökkennek.

Mit jelent konkrétan  a szénhidrát dús diéta?

Az össz kalória bevitel kb. 50%-kát ilyenkor a szénhidrátok biztosítják. Itt nem egyszerűen csak cukrokról van szó, hanem összetett szénhidrátokról (keményítőkről), amik azután a szerveztünkben cukrokká bomlanak.

Magas a szénhidrát tartalma a rizsnek, a burgonyának, a banánnak, a szőlőnek, a gabonából készült kenyereknek, a kukoricának, a méznek, a fügének, stb.

Még egy betegség csoportról külön szeretnék szólni, ez pedig a depresszió. Sokan azt gondolják, ha egy tábla csokit ilyenkor megesznek, akkor a csokiban lévő szerotonin miatt a hangulatuk javulni fog.

Nos, a hangulatuk sokszor javul a csoki után, de ez nem a szerotonin miatt van. Ahhoz nem egy tábla, hanem egyszerre hét kiló csokoládé kellene. Akkor mitől javul a hangulatuk ilyenkor a betegeknek?

A csokoládékban levő bőséges szénhidrátoktól. Az agykérgünk depressziós, és mint már korábban láttuk, az agykéreg szinte csak cukron él. A keton testek az agykéreg számára nem elégséges táplálékforrások.

De ne feledjük. A magas szénhidrát bevitel nem direkt cukor bevitelt jelent, hanem ilyenkor mindig összetett szénhidrátokra gondolunk.