A szamóca ismét bizonyított a szívbetegség, cukorbetegség és a mentális hanyatlás elleni harcban.

A gyümölcsök egy részében megtalálható flavonoidok összefüggésbe hozhatók erős gyulladás gátló és antioxidáns tulajdonságokkal, melyek olyan betegségek megelőzésében segíthetnek, mint a szív- és érrendszeri megbetegedések, anyagcsere-rendellenességek, demencia és mentális hanyatlás.

A szamóca fogyasztásával megnövekedett antioxidáns tevékenység létfontosságú az anyagcserében aktívan részt vevő szervek (mint a szív és agy) károsodásának csökkentésében. Rendszeres fogyasztása pedig megakadályozhatja a krónikus betegségekkel és korai halállal összefüggő sejtkárosodást.

A Warwick Egyetem kutatói a szamóca szív- és érrendszer egészségére gyakorolt hatását vizsgálták, különös tekintettel a szívbetegségek és cukorbetegség kialakulásának megelőzésében játszott szerepére.

Dr. Paul Thronalley, a kutatócsoport vezetője szerint tanulmányuk során úgy találták, hogy a szamóca kivonat aktiválja a szervezetben az úgynevezett „Nrf2” fehérjét, ami az antioxidáns és egyéb védelmi tevékenységek megfelelő működéséért felelős. A fehérje továbbá csökkenti a vér zsír és koleszterin szintjét, ami közismerten elősegíti a szív- és érrendszeri betegségek kialakulásának csökkenését.

Korábbi kutatások kimutatták, hogy a szamóca fogyasztása képes ellensúlyozni az étkezés utáni vércukorszint „kiugrását” és visszaszorítani a veszélyes oxidált LDL-koleszterin szintet, ezáltal csökkenti a cukorbetegség és szívbetegségek kockázatát. Most először sikerült bizonyítani a szamócakivonat ösztönző hatását a fehérjékre, melyek védelmet biztosítanak a betegségek ellen.

Dr. Thornalley csapata rámutatott arra, hogyan stimulálja a szamóca a sejtek, szervek és vérerek egészségének fenntartásáért felelős védelmi rendszert, ami jelentősen csökkentheti a szív- és érrendszeri problémák, szívbetegségek és cukorbetegség kockázatát.

A szamóca és más bogyós gyümölcsök a magas rosttartalmú diétához hasonlóan hatással vannak a vér koleszterin szintjére, gátolva a koleszterin belekben való felszívódását, így az nem kerül feldolgozásra a májban.

Ezt a hatást a koleszterin felszívódásáért felelős gének szabályozásával éri el. Már viszonylag kis mennyiségű (heti 1-2 adag) szamóca fogyasztása is egészségügyi előnyöket hozhat, melyek segítenek megelőzni számos krónikus betegséget.