Most nem a sokat emlegetett koleszterinre gondolok, hanem a trigliceridre. Harminc éve még majdnem ártatlan jelenségnek tartották,  mert sokszor látták, hogy étkezés után a vérsavó zavarossá vált a savóba került zsírtól, amit természetes folyamatnak véltek. Ha éhhomra is ilyen volt a savó, annak sem tulajdonítottak nagy jelentőséget, csak egészen extrém esetekben.

A triglicerid egy nagyon egyszerű molekula.  Három szénatomot tartalmazó alkoholból (glicerin) és ezekhez kötődő különböző hosszúságú zsírsavláncokból áll. A normális vérszint éhhomra 1,7 mmol/l.

A vérben található trigliceridek több mint kilencven százaléka az elfogyasztott táplálékból származik, a kisebb részt a máj szintetizálja.

A már oly sokat emlegetett Framingham-vizsgálat szerint az éhhomi, magas triglicerid szint nem ártalmatlan jelenség, különösen nőkben nem. Ha az értéke eléri az 5 mmol/l-t, akkor nőkben ez két és félszeres infarktus kockázattal jár. Férfiakban a kockázat kb. 50%-kal nő.omegazsirsavak_2.jpg

A magas trigliceridszint legfőbb okai az elhízás, a 2-es típusú cukorbetegség, a rendszeres alkoholfogyasztás, a mozgásszegény életmód. Hajlamosít rá a pajzsmirigy alulműködés, bizonyos vesebetegségek, valamint több gyógyszer is (kortikoszteroidok,  fogamzásgátlók, béta-blokkoló gyógyszerek).

Ha a triglicerid szint meghaladja a 10 mmol/l szintet, akkor az akut hasnyálmirigy gyulladás veszélye nagyon megnő. Az ilyen beteg egy bőséges vacsora elfogyasztása után pár órán belül nagyon súlyos állapotba, gyakran életveszélybe kerülhet!

Mit tehetünk ellen?

Nagyon is sokat. A legfontosabb a rendszeres testmozgás, mert ez önmagában is csökkenti a triglicerid szintet. A fogyás szintén nagyon fontos, ami nem mellesleg a testmozgás egyik kellemes mellékhatása.

Érdekes, de igaz, a cukrok fogyasztása jelentősen emeli a vér triglicerid szintjét, jobban, mint az egyébként ugyancsak káros zsírok. De vannak bizonyos zsírsavak, pl. az omega 3 zsírsavak, melyek rendszeres fogyasztásával a triglicerid szint akár lefelezhető.

De tudni kell, hogy ennek a dózisa naponta 2000 mg és az a jó készítmény, amelyikben az EPA és a DHA szint közel megegyező és mind a két vegyületből jó sok van benne.

Az omega 3 zsírsavak szinte minden más gyógyszerrel is együtt szedhetők, kontraindikációjuk tulajdonképpen nincs is.

Van, amikor a beteg ezen felül is gyógyszeres kezelésre szorul, sőt, vannak egészen ritka és súlyos formák, amikor a vérzsír szint olyan magas, hogy semmiféle gyógyszerre, étrendre nem reagál.

Ilyenkor a plasma aferesis működik csak: kimossák a zsírokat a vérből, hasonlóan a vesebetegeknél alkalmazott dialízishez, de ilyen beteg az országban csak néhány tucat van szerencsére.

Úgyhogy mozgás, fogyás, alkohol megvonás, egészséges étkezés, omega 3 zsírsavak segítségével eredményesen védekezhetünk. Csak rajtunk múlik!