A krónikus betegségek, beleértve a szív- és érrendszeri megbetegedéseket, rákos daganatokat, cukorbetegséget és elhízást a kutatások szerint a nagyrészt növényekből, gyümölcsökből, diófélékből és magvakból álló étrenddel többségükben megelőzhetők. Ráadásul, ha mindez egészséges életmóddal párosul, akkor megakadályozhat, sőt sok esetben gyógyíthat is olyan krónikus betegségeket, melyek egyébként évente több millió ember halálát okozzák.

Az elmúlt két évtizedben végzett tanulmányok szilárd bizonyítékkal szolgálnak a többségében növényi alapú étrend drasztikus betegség csökkentő hatásáról. A modern, nyugati kultúrákban az elmúlt évtizedekben jelentősen megnövekedett a hidrogénezett zsírokat, cukrokat és finomított gabonát, valamint kevés rostot és növényi tápanyagot tartalmazó élelmiszerek fogyasztása, mind a gyerekek, mind pedig a felnőttek körében. A gyors és kényelmesen megszerezhető ételek irányába történő elmozdulás az elmúlt fél évszázad egyik közvetlen és vitathatatlan oka a krónikus betegségeknek.

A feldolgozott és finomított élelmiszerek a betegségeket, a növényi alapú étrend az egészséget segíti elő.

A növényi élelmiszerekben lévő bioaktív vegyületek fontos szerepet játszanak a krónikus betegségek kialakulásához vezető genetikai és egyéb biológiai folyamatok szabályozásában. Egyre inkább bizonyított, hogy a szervezetben kialakuló (krónikus) gyulladás áll a krónikus betegségek hátterében. A nyersen vagy főtt formában fogyasztott természetes élelmiszerekben található antioxidánsok szembeszállnak a szabad gyökökkel, melyek táplálják a gyulladást és károsítják a sejteket, valamint megváltoztatják azok DNS-ét is.

Egyes növényi vegyületek segítenek szabályozni a szív- és érrendszeri megbetegedésekhez, az artériákban képződő lerakódásokhoz, valamint a daganatok kialakulásához kapcsolódó géneket. A megelőzés (prevenció) mindig hasznosabb, hatékonyabb és olcsóbb, mint a gyógyítás, így különösen fontos megfelelő hangsúlyt fektetni az olyan ételekre, melyek segíthetnek megelőzni a rák és egyéb krónikus betegségek kialakulását. Ilyen például az articsóka, fekete bors, fahéj, fokhagyma, lencse, olajbogyó, sütőtök, rozmaring, kakukkfű, vizitorma, olíva olaj, paradicsom, paprika, retek, stb.

Nem kétséges, hogy a növényi alapú étrendben található természetes eredetű vegyületek optimális védelmet biztosítanak bizonyos krónikus betegségek ellen. Egyes tanulmányok arra a következtetésre jutottak, hogy a paradicsomban található likopin pl. csökkenti a prosztata, tüdő és a húgyhólyag rákos megbetegedésének kockázatát, vagy az antocianidinekben gazdag élelmiszerek, mint az áfonya és eper, jelentősen csökkentik a szív- és érrendszeri megbetegedések okozta halálozást. A fokhagyma, a gyömbér kiváló gyulladás csökkentő, a gyümölcsök magas pektin tartalma javítja a bélműködést, megakadályozza a vastagbélben kialakuló rothadásos folyamatokat. Éljünk velük!