A legfontosabb, hogy tisztában kell lennünk azzal, hogy az influenza egy meglehetősen komoly betegség, amely súlyosabb esetben kórházi kezelést igényelhet, és ritkább esetben akár a beteg halálát is okozhatja.

A 2009-2010-es influenza szezonban egy új és teljesen különböző influenza vírus (H1N1) terjedt el világszerte és 40 év óta először pandémiás járványt okozott. Az influenza vírus viselkedése nem megjósolható, azonban a CDC (Centers for Disease Control and Prevention) szerint idén a H1N1 vírus együtt fog terjedni a szezonális influenza vírussal.

A CDC az influenza megelőzésére az alábbi módszereket javasolja:

- az első és legfontosabb lépés az aktuális influenza elleni oltóanyag beadatása

- sok különböző influenza vírus törzs létezik, azonban az idei, szezonális oltóanyag az ellen a 3 vírus törzs ellen nyújt védelmet, mely a kutatók szerint a legnagyobb valószínűséggel fog előfordulni

- a 2010-2011-es influenza elleni vakcina az alábbi vírusokkal szemben nyújthat védelmet: H3N2, B és a 2009-es H1N1

- minden 6 hónapnál idősebb gyermek kapja meg az oltást, amint az oltóanyag elérhető lesz

- a magas rizikócsoportba tartozók esetében különösen fontos az oltás

Megelőzés a mindennapok során:

- nagyon fontos, hogy ha valaki megbetegszik, takarja el az orrát és száját tüsszentéskor és köhögéskor, a használt papírzsebkendőt pedig használat után azonnal dobja a szemetesbe

- a gyakori kézmosás vízzel és szappannal elengedhetetlen influenza járvány idején. Ha a mosdóban nem található szappan, az alkoholos törlőkendő használata javasolt

- influenza idején különösen figyeljünk arra, hogy kezünkkel ne nyúljunk a szemünkbe, orrunkba, szánkba, hiszen a kórokozók így terjednek

- ha valaki megfertőződik az influenza vírussal, a láz elmúlását követően még legalább egy napig ne menjünk közösségbe. Természetesen itt a láz természetes csökkenéséről beszélünk, nem a gyógyszerek hatására tapasztalt hőmérséklet csökkenésről

- a betegség alatt kerüljük mások társaságát

Antivirális gyógyszerek

- bizonyos antivirális szerek képesek elpusztítani magát az influenza vírust, ezáltal gyógyítani az influenzát

- az antivirális szerek nem azonosak az antibiotikumokkal, hiszen az antibiotikumok csak a baktériumok ellen képesek küzdeni, ami általában a vírusfertőzések felülfertőződése során alakul ki

- az antivirális szereket általában azoknál a betegeknél alkalmazzák, akik nagyon súlyos tüneteket produkálnak, kórházba kerülnek vagy magas rizikójú csoportba tartoznak (pl. terhes nők, fiatal gyermekek, 65 évnél idősebbek, krónikus betegek, stb.)

- az influenza leggyakoribb tünetei: láz, köhögés, torokgyulladás, orrfújás, fejfájás, fájdalom a test különböző részében, fáradtság, hidegrázás.

Influenza járvány idején különösen fontos az immunrendszer megfelelő működésének támogatása, melyre kiváló minőségű, természetes étrend-kiegészítő készítmények vannak.

Javasolt étrend-kiegészítők:

- C-vitamin