A Parkinson-kór mozgászavarokkal, remegéssel (Tremorral), valamint még számos idegrendszeri tünettel járó betegség, melynek lényege, hogy az agyban lévő substantia nigra (fekete mag) nevű régiójában a dopamintermelő idegsejtek elpusztulnak. Amikor a betegség első tünetei jelentkeznek, akkor már az említett régióban lévő dopamintermelő neuronoknak több mint a 80%-a véglegesen elpusztult.

Tehát a tünetek megjelenésekor a betegség már nagyon előrehaladott stádiumban van, és jelenlegi gyógyszereink az alapvető folyamatra, tehát a substantia nigra területén lévő idegsejtek pusztulásának a megakadályozására egyáltalán nem hatnak.

A terápia ma abban merül ki, hogy olyan gyógyszereket adunk, amelyek az agyban dopaminná képesek átalakulni és ezáltal a dopamin hiányt csökkentjük, a betegség tüneteit így mérsékeljük.

Régóta ismert azonban, hogy a subsatantia nigra területén lévő idegsejtek sokkal nagyobb oxidatív stressznek vannak kitéve, mint az agy más területein elhelyezkedő neuronok.

Az oxidatív stressz pedig azért itt a legsúlyosabb, mert a substantia nigrában az idegsejtek a működésükhöz nagyon sok kalcium csatornát működtetnek, ami rendkívül energiaigényes folyamat.

{$up_uri}Matuzalem/substantia-nigra.gif

A Nature múlt év végi számában Guzman és munkatársai éppen ezt a fokozott oxidatív stresszt jelölték meg a betegség egyik lehetséges okaként.

Kézenfekvőnek tűnik tehát, hogy kis molekulájú antioxidánsok rendszeres szedésével ennek a betegségnek a kialakulása késleltethető, vagy akár meg is előzhető.

Guzmanék azonban nem ezen az állásponton vannak, inkább a cikkükben azt hangsúlyozták, hogy az itt működő kalcium csatornákat ma már jól ismert kalcium csatorna blokkoló (vérnyomás csökkentő gyógyszerekkel) részben blokkolni lehet, ezáltal az itt kialakuló oxidatív stressz kialakulása részben megelőzhető.

A lényeg mindenképpen az, hogy a substantia nigra területén (is) csökkentsük az oxidatív stressz mértékét és ezáltal a betegség kialakulását késleltessük, esetleg megelőzzük.