Körülbelül 2 millió rákbetegség, az összes rákos megbetegedés kb. 1/6-a olyan fertőzések következtében alakul ki, melyek megelőzhetőek vagy gyógyíthatóak lennének.

Forrás: The Lancet Oncology

Az esetek 80%-a a fejlődő országokban figyelhető meg. 2008-ban világszerte 7,5 millióan haltak meg rák következtében, ebből 1,5 millió megelőzhető lett volna. Ugyan ebben az évben 12,7 millió embernél diagnosztizáltak rákot, 2 millió esetben valamilyen fertőzés következtében alakult ki a betegség.

A leggyakoribb rákot okozó fertőzések:

-    bélgyulladás
-    májgyulladás
-    méhnyak gyulladás
-    méhgyulladásinfect.jpg

A leggyakrabban rákos megbetegedést kiváltó kórokozók:

-    Helicobacter pylori (HP) baktérium
-    Hepatitis B és C vírus
-    humán papilloma vírus (HPV)

Ez a négy kórokozó felelős a fertőzés okozta rákos megbetegedések 95%-áért, évente kb. 1,9 millió ember megbetegedéséért.

Afrikai egyes területein a rák közel 33%-át okozza valamilyen fertőzés, míg van olyan fejlett ország is, ahol csak 3,3%-ban felelősek a kórokozók.

A nőknél kialakuló méh és méhnyak rákok kb. 50%-a fertőzéseknek köszönhető világszerte, míg a férfiaknál kifejlődő máj és vastagbélrákok közel 80%-a a fertőzések következménye.

Ma már létezik védőoltás a HPV és a hepatitisz B vírus ellen, míg a HP baktérium antibiotikus kezeléssel kiirtható a belekből.

A modern kutatások egyre jobban igazolják azt a korábbi állítást, hogy a rákos betegségek egy igen jelentős része kórokozók következtében alakul ki. Pontosabban a kórokozók által provokált krónikus gyulladás okoz olyan elváltozásokat, melyek következtében a rákos megbetegedések száma megnövekszik. Ma már tudjuk, hogy minden 6. daganatos megbetegedést ők okoznak, így még jobban előtérbe kerül a megelőzés jelentősége!