Azoknál a rákbetegeknél, akik kemoterápiás kezelésen esnek át alultápláltság és izomvesztés alakulhat ki. Egy friss tanulmány szerint az omega-3 zsírsavakat tartalmazó halolaj szedése segíthet megelőzni ezeket a nem kívánt állapotokat.

Forrás: HelathyDay News

A kutatás eredménye egy összesen 40 főből álló kis csoport bevonásával készült. A tanulmányban részt vevő betegek mindegyike tüdőrákban szenvedett.

A kutatás vezetője nagy reményeket támaszt a halolaj ezen hatásmechanizmusával szemben, mivel jelenleg nincs hatékony kezelés a rákbetegséggel összefüggő alultápláltságra és izomvesztésre.

(dr. Vera Mazurak, University of Albertam, Edmonton, Kanada)

A tanulmány során 16 betegnek a 10 hétig tartó kemoterápiás kezelés alatt napi 2,2g omega-3 zsírsavat adtak, míg a többi 24 beteg nem kapott halolajat a kemoterápia alatt.

Az eredmény azt mutatta, hogy a halolajat nem szedő csoport tagjai átlagosan 2-2,5 kg-ot veszítettek súlyukból, míg a halolajat fogyasztó csoportnál súlyvesztés nem volt tapasztalható.

Ráadásul azoknál, akiknél a vér EPA koncentrációja a legmagasabb volt, a legjobb izomerőt mérték.

Mellékhatások a halolaj szedés hatására nem jelentkeztek.

A szakemberek azt feltételezik, hogy a halolaj fogyasztása biztonságos és hatásos módja lehet a kemoterápia során bekövetkező súlyvesztés megelőzésének. Emellett pedig olyan betegeknek is érdemes lenne rendszeresen halolajat fogyasztani, akik pl. a koruk miatt nagyobb kockázatnak vannak kitéve az izomvesztés vonatkozásában.

A kemoterápia és sugárkezelés gyakran okoz fogyást és izomvesztést a betegeknél, ráadásul maguk a ráksejtek is képesek felhasználni energiaraktárainkat. Emellett a kemoterápia olyan belső gyulladásokat is okozhat a szervezetben, mely szintén izomvesztéshez vezethet. Az izomszövet megőrzése jobb kimenetelt eredményez daganatos betegeknél.

Több korábbi tanulmány is utalt arra, hogy az omega-3 képes lehet megelőzni a betegségek és bizonyos erős gyógyszerek (pl. kemoterápiás gyógyszerek) okozta gyulladásokat.