A kurkuma aktív gyulladáscsökkentő hatóanyaga a kurkumin. A tradicionális kínai medicina és az Ayurveda évszázadok óta használja ezt a csodálatos tulajdonságokkal rendelkező, természetes anyagot. Manapság a kurkuma az egyik legjobban kutatott gyógyító növény a nyugati világban.

A kutatók a kurkumát az elmúlt években alapos vizsgálatoknak vetették alá, vizsgálták a gyulladásokra, artritiszre, szívbetegségekre gyakorolt jótékony tulajdonságait. Jelenleg a legizgalmasabb terület a rákos daganatokra kifejtett hatása.

Milyen kutatások támasztják alá a kurkuma jótékony hatásait?

Egy 2011-ben megjelent tanulmány szerint (University of Texas MD Anderson Cancer Center) a kurkumin képes megkülönböztetni a normál sejteket a rákos daganatsejtektől, az egészséges sejtek állapotát javítja, míg a rákos sejtek apoptózisát (programozott sejthalál) ösztönzi.

Amikor a sejtet kedvezőtlen epigenetikus hatások érik, a DNS károsodása gyorsan végbe megy, megnyitva a kaput a kedvezőtlen mutációknak, s a rákos elfajulásnak. A kutatók szerint  kurkumin képes ezt a hatást gátolni.

Kínai kutatók azt találták (Zheijan Provincial People’s Hospital), hogy a kurkumin elősegíti a mellrák sejtek apotózisát tripla negatív mellrák esetén. Ezek azok a mellrákok, amik sem HER2, sem ösztrogén receptorokkal nem rendelkeznek, így kezelésük is a legkevésbé sikeres.curry66.jpg

A jól ismert mellrák elleni kemoterápiás készítmény, a Tamoxifen az ösztrogén receptorokat célozza meg, míg a Herceptin a HER2 receptorokat. . Tripla negatív mellrák esetén azonban az ilyen típusú készítmények nem hatásosak, ezért még toxikusabb kemoterápiás készítményekre van szükségük a betegeknek. A kutatók szerint ebben a betegségben különösen fontos szerepe lehet a kurkuminnak, mely egy természetes vegyület ismert mellékhatások nélkül.

A kurkuminban lévő gyógyító potenciált jól jelzi, hogy a PubMed-ben (US National Library of Medicine National Institutes of Health), mely több mint 22 millió citációt tartalmaz a MEDLINE-ból, számtalan tanulmány foglalkozik a kurkumin jótékony tulajdonságaival.

Fontos, hogy a kurkumát megfelelő formában fogyasszuk (pl. jó minőségű tabletta), hiszen az erős gyomorsav a kurkumin jelentős részét megsemmisíti. Éppen ezért, ha természetes formában szeretnénk használni, az ősi indiai recept szerint tejbe, kókuszdió olajba és fekete borsba kell kevernünk, elősegítve ezzel az értékes vegyületek eljutását a vékonybelekbe, ahonnan fel tud szívódni a vérbe.