A Kaliforniai Egyetem (Berkeley’s School of Public Health) kutatói szerint a diagnosztikai célból használt röntgensugárzás megnöveli a leukémia kialakulásának valószínűségét gyermekekben.

Forrás: Northern California Childhood Leukemia Study, International Journal of Epidemiology, 2010. október

Kimutatták, hogy azoknál a gyerekeknél, akik akut limfoid leukémiában (ALL) szenvedtek, kétszerese volt a korábbi 3 vagy több alkalommal történő röntgensugárzás dózisa azokhoz a gyerekekhez képest, akik nem szenvedtek ALL-ban. A B-sejtes limfoid leukémia kialakulásának valószínűségét már egy röntgen is növelheti.

A kutatás meglehetősen átfogó volt, az állam több részében elvégzett kutatásainak eredményeit tartalmazza.

A nagy dózisú sugárzás és a rák kialakulásának kapcsolata jól ismert, azonban az alacsonyabb dózisú sugárzás egészségkárosító hatásának tekintetében megoszlanak a vélemények.

Ionizáló sugárzás folyamatosan éri testünket, a levegőből, amit belélegzünk, a napból, ami elengedhetetlen létezésünkhöz. Átlagosan évente 360 millirem (1 millirem=0,01 Sv) sugárzás ér bennünket.

Az ionizáló sugárzás rákkeltő. Egy mellkasröntgenből származó ionizáló sugárzás dózisa megfelel kb. 10 napi, természetes ionizáló sugárzásnak, tehát meglehetősen alacsony szintű.

Éppen ezért a kutatásban résztvevők azt várták, hogy a röntgen vizsgálatokból származó sugárzás nem lesz hatással a rák kialakulásának valószínűségére. Az eredmények azonban mást mutattak.

A leukémia a fehérvérsejtek rákos megbetegedése, azoknak a fehérvérsejteknek, melyek az immunrendszer „katonáinak” számítanak. Az American Cancer Society szerint a leukémia a leggyakoribb gyermekkori rákos megbetegedés, mely a rákos esetek kb. 1/3-áért felelős a 15 év alatti gyermekek körében.

Szinte minden gyermekkori leukémia akut, 80%-uk akut limfoid leukémia (abnormális B vagy T sejtek), 20%-uk akut myeloid leukémia (túlzott mennyiségű granulocita).

A kutatás 827 akut limfoid vagy myeloid leukémiában szenvedő beteg gyermek bevonásával készült. A leukémiában szenvedő gyermekek adatait véletlenszerűen válogatott, egészséges gyermekek adataival hasonlították össze. A kutatás során azt vizsgálták, hogy a gyerekek az elmúlt hónapokban (a betegség kialakulását megelőzően) hányszor estek át röntgen vizsgálaton.

A kutatás tanulsága mindenképpen az, hogy a röntgen vizsgálatok fontos szerepet játszanak bizonyos betegségek, vagy sérülések diagnosztizálásában, azonban csak akkor szabad alkalmazni, ha a vizsgálat elengedhetetlenül szükséges.