Kutatók szerint napi egy adag fagylalt vagy joghurt is csökkentheti a mellrákos nők túlélési esélyét. A telített zsírtartalmú tejet tartalmazó élelmiszerek fogyasztása akár felére is csökkentheti a túlélés esélyét. A kutatók úgy gondolják, ez a tej és egyéb tejtermékek ösztrogén tartalma miatt lehet, ami ösztönzi a tumor növekedését. Étrendünk fontos szerepet játszhat a rák túlélésében és visszatérésének meggátolásában, azonban ez az első tanulmány, ami összefüggést talált a mellrák és a tejtermékek között.

Körülbelül minden nyolcadik nőnél diagnosztizálnak emlőrákot élete során és ez több millió új esetet jelent minden évben világszerte. Bár a túlélési esélyek sokkal magasabbak, mint más betegségnél, a mellrák így is nagyon sok halálesethez vezet. A Kaiser Permanente kutatói 1.500 nőt vizsgáltak, akiknél 1997 és 2000 között mellrákot diagnosztizáltak. Minden résztvevő kitöltött egy kérdőívet arról, hogy milyen gyakran fogyasztottak tejterméket, mennyit és pontosan mit ettek. A leggyakoribb a jégkrém, joghurt, sajt, tejeskávé és forró csokoládé volt.

A kutatók megállapították, hogy azok, akik csupán napi egy adagot ettek ezekből a termékekből, 50 százalékkal kisebb halálozást mértek, mint akiknél a tejtermékek fogyasztása ezt az értéket meghaladta,  12 éves után követéses adataik alapján.  Rámutattak arra, hogy a legtöbb fogyasztásra kerülő tej vemhes tehenekből származik és gazdag ösztrogén hormonban, amiről tudjuk, hogy a tumor növekedését ösztönzi. Valójában azok a nők, akik napi egy adag zsíros tejterméket fogyasztottak, 64 százalékkal nagyobb eséllyel haláloztak el (bármilyen okból – nem csupán a mellrák következtében).

Dr. Bette Caan, a kutatás vezetője szerint a magas zsírtartalmú termékek fogyasztása általánosságban véve sem ajánlott az egészséges táplálkozás keretein belül. Sok nő, akinél nemrég diagnosztizáltak mellrákot, megkérdezi az orvosát, hogy változtasson-e az étrendjén. Sajnos ezen a területen kevés kutatást végeztek ahhoz, hogy konkrét tanácsot kaphassanak. A nők ma már sürgetik az ilyen típusú információkat. Arra kérik orvosukat, mondja meg, mit egyenek. Ennek az információnak a birtokában bátran javasolhatók nekik az alacsony zsírtartalmú tejtermékeket.

Ez a tanulmány alapvetően azokat a nőket vizsgálta, akiknél már diagnosztizáltak mellrákot, és hogy hogyan érintheti őket az alacsony vagy magas zsírtartalmú tejtermékek fogyasztása. Minden emlőrákkal diagnosztizált nőnek beszélnie kellene erről az orvosával. Számos más, egészségügyi okból is ajánlatos a kiegyensúlyozott étrend, ami segít fenntartani pl. az egészséges testsúlyt. Ez alacsonyabb alkoholfogyasztással és rendszeres fizikai aktivitással párosítva csökkenti a mellrák kockázatát és javítja az általános közérzetet. A mellrák számos kockázati tényezőjének csupán egyike az étrend. Viszont az étrend a megváltoztatható kockázati tényezők közé tartozik (az életkor, a női nem pl. nem megváltoztatható kockázati tényező).