Veserák során malignus, azaz rosszindulatú sejtek alakulnak ki a vesecsatornákban. Az emberi szervezetben két vese található a gerinc két oldalán, a derék fölött. A vese vékony tubulusai (csatornái) megszűrik és tisztítják a vért, a fölösleges anyagok pedig a vizelet révén távoznak testünkből.

Minden olyan tényezőt, mely növeli a betegség kialakulásának esélyét, rizikófaktornak nevezünk. Attól, hogy valaki rendelkezik egy vagy több rizikófaktorral, még nem jelenti azt, hogy törvényszerűen rákos lesz, azonban nekik érdemes még jobban odafigyelniük egészségükre.

A veserák főbb rizikófaktorai:

-    dohányzás
-    bizonyos fájdalomcsillapítók tartós szedése
-    genetikai tényezők

Bizonyos tünetek oka lehet a veserák, de más betegségek is okozhatnak hasonló tüneteket:

-    véres vizelet
-    daganatszerű képződmény a hasban
-    étvágytalanság
-    nem szűnő oldalfájdalom
-    súlyvesztés
-    vérszegénység kidney.jpg

A veserák diagnosztizálásának eszközei:

-    fizikai vizsgálat
-    vérvizsgálat
-    vizeletteszt
-    májfunkció vizsgálat
-    intravénás pielogram (IVP) – egyfajta röntgen vizsgálat
-    ultrahang
-    CT vizsgálat
-    MRI
-    biopszia (szövetminta vétel)

Mint a legtöbb betegségnél a veserák esetében is fontos a betegség korai felismerése, a beteg életkilátásait pedig meghatározhatja életkora, a betegség stádiuma (I-II-III-IV), a beteg általános egészségi állapota.

A veserák 3 féle módón terjedhet tovább a szervezetben:

-    a szöveteken keresztül, behálózza a környező, egészséges szöveteket
-    a nyirokrendszeren
-    a vérkeringés révén

Amikor a primer (eredeti) tumor a nyirokrendszer vagy az érrendszer segítségével eljut a test más részeibe és ott másodlagos daganat alakul ki, metasztázisról, vagy áttét képződésről beszélünk.

A veserák stádiumai:

I-es stádium: a tumor mérete 7cm, vagy kisebb és csak a vesében található.
II-es stádium: a tumor nagyobb 7cm-nél és csak a vesében található.
III-as stádium: a tumor csak a vesében és maximum egy környező nyirokcsomóban található vagy a tumor a vese fő erében vagy a vesét körbeszövő zsírszövetben található.
IV-es stádium: a rák átterjed más szervekre (pl. máj, tüdő, csont, agy), illetve nyirokcsomókra.

A veserák kezelésének módszerei:

-    sebészeti beavatkozás
-    sugárterápia
-    kemoterápia
-    biológiai terápia (a szervezet saját immunrendszerét használjuk a rák elleni küzdelemben)
-    célzott terápia (olyan gyógyszerek és vegyületek, melyek csak a rákos sejteket támadják meg, a normál sejteket nem)

A korai diagnózis nagyon fontos, mert az I. és II. stádiumban a végleges gyógyulás esélye több mint 85%, a III. stádiumban már csak kb. 50%, míg a IV. stádiumban ennek esélye kevesebb mint tíz százalék.