Korábbi kutatások már igazolták a szőlő jótékony hatását az olyan krónikus betegségek kockázatának csökkentésében, mint a demencia vagy a cukorbetegség. A szőlő minden fajtájában megtalálhatóak a polifenoloknak nevezett vegyületek, melyek antioxidáns és gyulladáscsökkentő tulajdonsággal rendelkeznek. Újabb bizonyítékok támasztják alá, hogy a szőlő vagy szőlőkivonat rendszeres fogyasztása jelentősen javíthatja az anyagcsere betegségben szenvedők szívének egészségét.

A Journal of Nutrition folyóiratban megjelent tanulmány részletesen elmagyarázza, hogyan védi a szívet a szőlő fogyasztása ennél a magas rizikójú csoportnál. A kutatócsoport csökkenést figyelt meg a szívbetegség kulcsfontosságú kockázati tényezőiben, elsősorban alacsonyabb vérnyomás, jobb véráramlás és csökkent mértékű gyulladások formájában.

Az anyagcsere betegség egy jelentős egészségügyi probléma, amit az alábbi tünetek együttes előfordulása jellemez: emelkedett vérnyomás, magas vércukorszint, deréktáji többlet testzsír vagy alacsony HDL (jó koleszterin) és megnövekedett vérzsír szint. Ezek a tényezők köztudottan növelik a szívbetegség, a stroke és a cukorbetegség kockázatát. Bármilyen természetes vegyület, ami gyógyszerek alkalmazása nélkül képes csökkenteni a felsorolt veszélytényezők hatását, több millió veszélyeztetett betegnek válhat segítségére.

A vizsgálatban részt vevők liofilizált szőlő port vagy placebot szedtek négy héten át. Egy három hetes kitisztulási időszak után megcserélték a két csoportot, hogy összehasonlíthassák minden résztvevő reakcióját mind a szőlőre, mind pedig a placebóra.

A kutatók minden alany esetében a szőlőfogyasztásnak köszönhető vérnyomáscsökkenést, jobb véráramlást és a gyulladással összefüggésben álló vegyületek szintjének csökkenését tapasztalták. Ezek az eredmények azt sugallják, hogy a szőlő fogyasztása javíthatja a szívbetegség lényeges rizikófaktorait.

Bár ez a kutatás nem tett különbséget az egyes szőlőfajták között, korábbi tanulmányok előnyben részesítették a polifenolokban gazdag vörös szőlőt a hagyományos fehér szőlőhöz képest. Heti 3-5 adag vörös szőlő (1 adag kb. egy fürt) vagy annak héjából és magjából nyert kivonat rendszeres fogyasztása védelmet jelenthet az anyagcsere betegség káros hatásaival szemben, különösen férfiak esetében.