A magas zsírtartalmú ételek (pl. gyorséttermi ételek) erekre gyakorolt hatása egyénenként eltérő lehet, s ezt a különbözőséget olyan tényezők befolyásolhatják, mint a vér triglicerid szintje, valamint a derék körfogata (túlsúly).

Forrás: Uiversity of California – Davis

Ez a friss tanulmány megerősíti a kapcsolatot az elhízás, az erekben kialakuló gyulladások és a plakkok létrejötte között, melyek olyan betegségekhez vezethetnek, mint a szívinfarktus vagy a stroke.

A triglicerid egy zsírmolekula, sokszor a „rossz koleszterinekhez” soroljuk, mivel növeli az erek falán kialakuló gyulladások esélyét.

A tanulmány azt mutatja, hogy a leggyakrabban fogyasztott gyorséttermi ételek gyulladásos reakciót válthatnak ki az erek belső falán.

{$up_uri}hambi2.jpg

A kutatás során a szakemberek arra keresték a választ, hogy ezek az ételek hogyan okozzák ezeket a gyulladásokat, milyen folyamatok vezetnek e káros állapothoz.

61 önkéntes résztvevővel reggelire tipikus gyorséttermi ételeket etettek: 2 szendvicset, sült krumplit és narancs juice-t.

A kutatócsoport azt találta, hogy az elfogyasztott magas zsírtartalmú étkezés után az ún. TGRL szint (triglyceride-rich lipoprotein) a résztvevők súlyának és triglicerid szintjének arányában változott.

Ez a bizonyos molekula képes az ér belső falához kötődni, gyulladásos folyamatot gerjeszteni, illetve olyan immunválaszt kiváltani, melynek során fehérvérsejtek jelennek meg a gyulladt rész körül, hogy helyreállítsák az érfal károsodását. Ez a folyamat, illetve a kóros immunválasz vezet az arterioszklerózis folyamatához.

Minél inkább elhízott valaki, minél több túlsúllyal rendelkezik, annál valószínűbb, hogy ez a kóros folyamat elinduljon az ereiben.

A tanulmány tehát két eddig is ismert dologra világít rá és hívja fel a figyelmet:

1, a túlsúly jelentősen növeli a szív-, és érrendszeri betegségek kialakulásának valószínűségét

2, a magas zsírtartalmú, magas feldolgozottságú gyorséttermi ételek növelik az erekben kialakuló gyulladások előfordulását, ami szintén szív-, és érrendszeri betegségekhez vezethet
Kerülni kell tehát az ilyen ételeket és ügyelni kell arra, hogy a napi, rendszeres mozgás mindenkinél meglegyen.

Emellett érdemes rendszeresen D3-vitamint és omega zsírsav tartalmú készítményeket fogyasztani, hiszen ezek több tanulmány szerint is csökkentik a szervezetben kialakuló krónikus gyulladásos folyamatokat.