D3-vitamin rendszeres szedésével megelőzhető lehet az AMD (age-related macular degeneration) 75 évnél fiatalabb nőknél, derül ki egy friss kutatásból.

A magasabb D-vitamin szint szignifikánsan alacsonyabb AMD rizikóval párosul. AMD során a szem hátsó részén található retina közepe károsodik, ami akár részleges vaksághoz is vezethet.

Az AMD nevű korral összefüggő szembetegség az 50 év felettiek kb. 2%.át érinti, így világszerte sok millióan szenvednek a betegségben.

Az amerikai kutatás során összesen 1313 nőt vizsgáltak, és észrevették, hogy szoros kapcsolat van a nők vérének D-vitamin szintje és az AMD kialakulásának rizikója között. A legmagasabb D-vitamin szinttel rendelkező nőknél 59%-kal kisebb eséllyel alakult ki AMD, a legalacsonyabb D-vitamin vérszinttel rendelkező nőkhöz képest.

{$up_uri}Vitaminland/eyes.jpg

Ami a legérdekesebb, hogy ezt a pozitív hatást csak azoknál a nőknél tapasztalták, akik táplálékkal vagy étrend-kiegészítővel vitték be a D-vitamint szervezetükbe, a napon töltött idő nem befolyásolta az AMD rizikóját.

Mit kell tudnunk az AMD-ről?

- az AMD egy fájdalommentes betegség, melynek során a retina középső része károsodik, így romlik a centrális látás (ezt használjuk olvasáskor, íráskor, autóvezetéskor)
- az AMD nem érinti a perifériás látást, így a betegség teljes látásvesztést nem okoz
- az AMD-nek alapvetően két típusát különböztetjük meg: korai vagy száraz AMD és nedves típusú AMD. Ez utóbbi sokkal súlyosabb és gyorsabban alakul ki.
- az esetek kb. 90%-a száraz AMD
- az AMD általában az 50 év felettieket érinti
- az AMD nőknél gyakrabban fordul elő
- a dohányzás növeli az AMD kialakulásának esélyét

Szemünk világát ma a cukorbetegség és az AMD fenyegeti leginkább, mindkét betegség az esetek nem kis részében megelőzhető, viszonylag egyszerű módszerekkel is.