Bizonyos betegségek krónikus gyulladással járnak. A krónikus gyulladás az immunrendszert állandóan stimulálja, mintegy izgalmi állapotban tartja, melynek következtében gyakran a szervezet immun védekezése félre siklik és az immunrendszer s saját szövetek, sejtek ellen fordul.

Pontos összefüggések még nem állnak rendelkezésünkre annak tekintetében, hogy az immunrendszer miért fordul saját maga ellen, de az eredmény minden esetben a szövetek károsodása.

A betegek többsége éveken keresztül nem is tudja, hogy szervezetében folyamatos gyulladások vannak („silent imflammation” – csendes gyulladás), hiszen fájdalmat és egyéb jeleket nem észlel, csak akkor, amikor már megjelennek a betegség tünetei. Ilyen betegség pl. az artritisz, az Alzheimer-kór és bizonyos rák típusok.

Egészen mostanáig a kutatók nem is sejtették, hogy a táplálkozásnak milyen fontos szerepe van a gyulladásos betegségek megelőzésében. Úgy tűnik, megfelelő táplálkozással a betegek tünetei jelentősen csökkenthetők.

A „gyulladás elleni” étkezés alapja az omega zsírsavak, a zöldségek, gyümölcsök, főzelékek és fűszerek.

Az omega zsírsavaknak (főleg az omega-3 zsírsavnak) és bizonyos fűszereknek például közvetlen gyulladás csökkentő hatásuk van. A zöldségekben, gyümölcsökben található antioxidáns vegyületek semlegesítik a szervezetre káros szabad gyököket. A szabad gyökök az egészséges sejteket pusztítják és ezzel teret engednek a gyulladásoknak.

Az omega zsírsavak, antioxidánsok és rostok emellett számos pozitív tulajdonsággal rendelkeznek.

A program részeként kerülni kell azokat az ételeket, melyek gyulladást okozhatnak. Ilyenek a transz zsírsavak (forró olajban sütött ételek), a telített zsírsavak (vörös húsok, tejtermékek), a mesterséges, magas feldolgozottsággal készült ételek, és bizonyos szénhidrátok (főleg a cukor és a fehér kenyér).
Ezek a káros táplálékok ugyanis elősegítik a szabad gyökök burjánzását, a vércukorszint emelkedését, ami pedig gyulladáshoz vezethet.

A Harvard Egyetem professzora szerint a „gyulladás elleni” étkezés nagyon közel áll a mediterrán diétához, ami szintén nagyon gazdag az omega zsírsavakban (olíva olaj, repce olaj, hal, stb.), zöldségekben és gyümölcsökben. Bizonyos kiegészítő fűszerek pedig kifejezetten gyulladás csökkentők, mint például a fokhagyma.

Ennek a táplálkozási formának két előnyös hatása van: segít megelőzni bizonyos, a gyulladásokból fakadó betegségeket és csökkenti azok tüneteit.

Korábban egyébként több kutatás is igazolta, hogy a gyulladás csökkentő készítmények hatására pl. csökken az Alzheimer kór kialakulásának valószínűsége. De természetesen ezeknek a készítményeknek erős mellékhatásaik vannak. Ugyan ezt a pozitív hatást várjuk a „gyulladás elleni” étkezéstől is, mellékhatások nélkül. A gyulladás csökkentő aszpirin pl. a vastagbélrák gyakoriságát csökkenti több mint 30%-kal, de a mellékhatások közt a gyomorvérzés esélye nem elhanyagolható.

A kaliforniai egyetem kutatói már korábban tanulmányt publikáltak arról, hogy az omega 3 zsírsav és a kurkuma kombinációja csökkenti az Alzheimer kór kialakulásának esélyét. Indiában, ahol a kurkuma fogyasztása nagyon elterjedt, a vastagbél rákok előfordulása sokkal ritkább, mint Európában vagy Észak Amerikában.

Úgy kell gátolni a gyulladásokat, hogy közben mellékhatásként ne alakuljon ki gyomorvérzés, amit a non-szteroid gyulladás gátlók tartós szedése kiválthat.

Az artristisszel foglalkozó kutatók szerint a gyulladások csökkentésével nem lehet meggyógyítani a betegeket, de a tünetek jelentősen csökkenthetők. Az omega zsírsavak, zöldségek, gyümölcsök segítséget nyújthatnak olyan betegségekben, mint pl. a Rheumatoid Arthritis. A gyulladás csökkenése a tünetek enyhülését eredményezi.